Mark Brekelmans: bas
Ralf Van Meer: toetsen
Wiebe Slim: drums
Patrick Smits: zang
Rushing Sunset (2006)

Als je een hamer op je voet laat vallen heeft het weinig zin om de hamer de schuld te geven!

Bovenstaande quote, waar geen teen tussen te krijgen is, komt uit de legendarische SF-serie Star Trek. In de derde serie van deze klassieker, die Deep Space Nine werd gedoopt, komen we een aflevering tegen met de titel Melora. Wellicht ligt daar de oorsprong van de bandnaam Melora Rain. Het is maar een idee. Voor hetzelfde geld is het gelul in de ruimte, wat niet geheel misplaatst is in deze context, het levert in elk geval een aandachttrekkende inleiding op. Dat is tenminste wel de bedoeling, want dit talentvolle Brabantse progmetalvijftal heeft absoluut recht op uw gewaardeerde attentie.

Melora Rain kent zijn ontstaan in 2000, wanneer drummer Wiebe Slim en gitarist Erwin Blatter besluiten om het covercircuit vaarwel te zeggen omdat ze graag oorspronkelijke nummers willen gaan brengen. Na de toetreding van bassist Mark Brekelmans en toetsenist Sander Wijnen wordt begin 2003 serieus het oefenhok ingedoken om aan een representatief repertoire te werken. Daarbij putten de heren, naar eigen zeggen, uit inspiratiebronnen als Planet X, Dream Theater, Tool en Sun Caged. In november 2004 worden de Rotterdamse Excess Studio gebruikt om de eerste CDemo “Rushing Sunset” op te nemen. Kort daarna verlaat toetsenist Sander Wijnen de groep en wordt Ralf Van Meer als zijn vervanger aangetrokken. Deze verse kracht speelt alle reeds opgenomen toetsenpartijen opnieuw in. De CDemo is dan nog instrumentaal, omdat de zoektocht naar een fatsoenlijke zanger een schijnbaar kansloze missie lijkt. Maar dan dient zich in juli 2005 de geschikte kandidaat aan in de persoon van Patrick Smits (ex– Lafordova). Hij neemt in december van datzelfde jaar zijn zangpartijen op. En daarmee is de voltooiing van “Rushing Sunset” een feit.

Deze goed geproduceerde CDemo telt vier tracks, klokt dik 27 minuten en is gezegend met een voortreffelijke mix en mastering door Joost Van Den Broek (After Forever). Zanger Patrick Smits mag dan als laatste toegetreden zijn tot Melora Rain, het is wel zijn opvallende bijdrage die als eerste om enig commentaar vraagt. Patrick’s stemgeluid is namelijk nogal afwijkend van wat gangbaar is in het genre van de progmetal. Hij klinkt eerder als een kruising tussen grunge-icoon Layne Staley (de aan een overdosis overleden ex-frontman van Alice In Chains) en de charismatische Chris Cornell (nu Audioslave, voorheen Soundgarden). Hij geeft volop warmte aan de toch wel vrij technische progmetal van Melora Rain. Misschien zou het goed zijn als Patrick een volgende keer nog iets meer intonatie in zijn stem weet te leggen, maar voor de rest niets dan lof voor zijn vocale prestaties op “Rushing Sunset”. Menig progband zou een moord doen voor een dergelijk uithangbord.

En dan nu de composities. Die zijn bijzonder afwisselend, veelvuldig variërend in tempo en kennen een gestructureerd verloop. Soms komen de breaks net even iets te bedacht over, zoals in de middensectie van One Day In A Life en tegen het einde van Melora Rain, maar over het algemeen is er weinig reden tot klagen over de opbouw van de nummers. In Melora Rain vinden we de muzikale link met Dream Theater, maar deze song etaleert ook melodielijnen die herinneringen oproepen aan Neerlands progmetalpioniers Lemur Voice. Dancing With Tide ontvouwt zich in eerste instantie als een ballade, met ijzersterke zang van Patrick op een bedje van vredige pianoklanken, maar wordt gaandeweg feller en temporijker met uitbundig toetsengepronk van Ralf Van Meer tegen een zware gitaarachtergrond. De meest complete compositie is wel de bijzonder boeiende opener Rushing Sunset, waarin grimmige gitaarriffs menig tempowisseling en break inluiden. De glansrijke gitaarsolo van Erwin Blatter (ex-Progwereld) zorgt voor een extra juichmoment, terwijl de rustige passages met slechts piano en hartverwarmende zang, uitstekend dienst doen als balancerende factor. Die sprankelende combinatie van piano en zang vinden we ook in het door Planet X bestoven One Day In A Life, dat tegen het eind bol staat van de nodige instrumentale bodybuilding.

Met “Rushing Sunset” maakt Melora Rain een veelbelovende start. Dat schept wel verwachtingen voor de nabije toekomst, die de groep hopelijk kan gaan waarmaken. Momenteel wordt er druk gewerkt aan compleet nieuw materiaal voor het debuutalbum, waarvan de opnames voor eind 2006, begin 2007 gepland staan. Je kunt overigens alle nummers van “Rushing Sunset” gratis downloaden van Melora Rain’s website. Veel luisterplezier!

Joost Boley