Not What They Seem (3:00)
Random Access Memory (5:28)
Kenneth Rasmus Greve: synthesizer, gitaar
Rakel Greve: zang
Joe Irente: synthesizer, gitaar, basgitaar
A White Horse Will Take You Home (2022)

Zalvend doch snijdend, dromerig doch angstig, grillig doch consistent, erotisch doch weerzinwekkend. Het zijn zo maar een paar tegenstrijdigheden die laten blijken dat “A White Horse Will Take You Home” van het Noors / Braziliaanse Melt Motif zich niet heel makkelijk laat vangen. Juist dat maakt dit album ontzettend interessant voor de avontuurlijke muziekliefhebber.

Melt Motif is een multinationale formatie die bestaat uit de Noorse Kenneth Rasmus Greve en Rakel Greve, samen met de Braziliaanse Joe Irente. Het jonge trio kenmerkt zich door duistere, dromerige synthwave met een vrij ruw en scherp industrieel geluid. Waar de composities juist angstig en hoekig klinken, worden deze verzacht door de dromerige en wat hol klinkende zang van vocalist Rakel. Het zorgt voor een gelaagd geheel dat ervaren moet worden en wellicht wat luisterbeurten nodig heeft om op waarde te kunnen schatten.

“A White Horse Will Take You Home” is het debuut van deze formatie en bestaat uit een krappe veertig minuten aan de zojuist beschreven en vrij pittige synthwave cocktail. Het voelt als een lange en soms wat positief ongemakkelijke zit, die je meermaals op het puntje van je stoel doet belanden. Op zijn heftigst roept de muziek van Melt Motif herinneringen op aan bands als Rammstein of Nine Inch Nails, maar ook invloeden van Portishead zijn niet uitgesloten.

Met dit debuutalbum laat Melt Motif direct zien wie ze zijn, wat ze doen en wat wij maar moeten slikken. De complexe en broeierige synthwave laat ons op zijn dode, dreigende gemakje alle hoeken van de kamer zien, maar daardoor is het geen album dat je even op repeat zet. Toch is dit album als je in de juiste stemming bent een waar muzikaal avontuur en een fris nieuw gezicht binnen het genre. Zware kost, maar wel lekker.