Emmanuel Levy
Liv Kristine
Manuel Munoz
Mick Rignanese
Between (2013)
From The Past (2012)

Het lijkt zo gemakkelijk: omring je met een paar muzikanten, zoek een flink aantal zangers en zangeressen bij elkaar die gezamenlijk het gehele vocale spectrum beslaan en maak een prog/metal opera. Dat moet pianist en composer Pierre La Pape gedacht hebben. Dus in navolging van het Nederlandse Ayreon en het Duitse Avantasia hebben we hier het tweede album van het Franse Melted Space. In zijn eerste avontuur wist La Pape zich te omringen met maar liefst 26 zangers, zangeressen en muzikanten, hetgeen resulteerde in de eerste prog-metal opera van Franse bodem. In dit tweede, veel kortere werkstuk, zijn ‘slechts’ 17 gasten opgetrommeld.

Laten we beginnen bij het muzikale gedeelte. De drums lijken op een standaard erg hoog ritme te zijn ingesteld, waarbij de dubbele base drum een poging doet om het wereldrecord van aantal aanslagen per minuut te verbeteren. De gitaren vallen nergens op en zijn dan ook ondergeschikt aan de vocale gasten. De orkestratie – die in handen is van La Pape zelf – is wel prachtig gedaan. Het instrumentale openingsnummer Return To The Land Of The Forgotten schept dan ook hoge verwachtingen.

Liv Kristine – bekend van de Noorse band Theatre Of Tragedy of haar huidige band Leaves Eye – opent het gezongen gedeelte. Bij St. Vis Pacem barsten Remus en Romulus los, achtereen volgens vertolkt door Emmanuel Levy en Black Messiah. Levy heeft een zware contrabasstem, waarmee hij soms hoge tonen probeert te halen. Black Messiah heeft een vreselijke gruntstem waardoor de verhaallijn niet meer te volgen is. De kakofonie aan geluid die op je afkomt, met deze gegrunte samenzang, het hoge drumtempo en zware muzikale partijen is voor mij te veel.

Het instrumentale intermezzo The Man With Two Faces is dan weer even een verademing. Welcome To This World besluit het operastuk “Between”. Hier komen de vocalen gasten tezamen voor de finale. Ik weet niet of dit kleine stukje metal opera (slechts 23 minuten) bedoeld is als een op zich zelf staand stuk of dat het ons lekker moet maken voor een komend album. In elk geval is La Pape in geen van beide doelstellingen geslaagd.

Om onze aandacht nog even te vestigen op zijn eerste werk “From The Past” is een drietal nummers toegevoegd aan deze ep. Ten eerste treffen we twee akoestische werken aan en tenslotte nog een ot operamuziek gemixte versie van War For The World. Dit bonusmateriaal hebben mij er in elk geval niet toe gezet om het eerste album op te zoeken.

Mario van Os