Peppe Ruggeri: bas

Daniele Rotondo: piano
Empathy Demo (2006)
The Treasure Demo (2004)
Crossing The Soul Gate Demo (2002)

Halfgare spaghettimetal met een waterig progsausje!

Wat gaat er precies om in het ‘memories lab’, het brein van de heren van Memories Lab? Dat is lastig vast te stellen, daar hun website alleen zijn geheimen prijsgeeft aan hen die de Italiaanse taal machtig zijn. De summiere, min of meer, Engelstalige informatie die ze aan ons kwijt willen, maakt duidelijk dat de groep sinds 2001 de dringende noodzaak voelt om zijn muziek met anderen te delen. Hoewel, in de begindagen van de band werd nog geteerd op songs van derden, Dream Theater in het bijzonder.

Na twee eerdere demo’s, is “Empathy” Memories Lab’s volgende poging om zich voor eeuwig onsterfelijk te maken. Dat zal overigens ook met dit werkje niet gaan lukken, maar het kan niet worden ontkend dat de heren wel potentieel hebben. Een bewering die echter niet is gebaseerd op het veredelde kippenhokgeluid van het gebrekkig geproduceerde “Empathy”. Het zijn vooral de, in aanleg, interessante composities die een dergelijke conclusie rechtvaardigen. In aanleg, want er moet nog flink aan sommige songs gesleuteld en geschaafd worden.

“Empathy” bevat, verdeeld over een vijftal nummers, zo’n 25 minuten muziek, die stilistisch het best kan worden neergezet als een kruising tussen Wolverine, de progressieve gyrosmetal van het Griekse Wastefall en Pain Of Salvation. De songs Hydra en Just Excuses, die eigenlijk als een geheel moeten worden gezien omdat ze naadloos in elkaar overlopen, geven het beste weer wat Memories Lab te bieden heeft. Een vleugje melancholie, heavy gitaren, pianogepingel op de achtergrond en aardige gitaarsolo’s zijn hier de ingrediënten. Van de muzikanten laat vooral drummer Claudio La Rosa een meer dan goede indruk achter. Een stuk minder is het gezang van frontman Giovanni Girone die, naast het schijnbaar onvermijdelijke accent, een schreeuwerige aard aan de dag legt. Dat heeft zo’n jongen toch niet nodig. Ook de laatste song Tears And Blood lijkt in beginsel een leuk nummer, maar komt vooralsnog door zijn rommelige karakter totaal niet uit de verf. Jammer! Beter doordacht is het lange Final Day, dat in het tweede gedeelte door het gebruik van de piano refereert aan Symphony X. Tot zover de muziek van Memories Lab. En dan nu nog even dit. Wie komt er op het lumineuze idee om zijn openingssong Epilogue: A New Beginning te noemen? Een briljante vondst. Voor wie zich geroepen voelt is het wellicht interessant om op deze wonderlijke hersenkronkel enige psychologie van de koude grond los te laten.

De songs van “Empathy” gaan als basis dienen voor het reeds in de steigers staande debuutalbum van Memories Lab. Laten we hopen dat onze Italiaanse helden eerst nog wat stroomlijningwerk aan hun repertoire verrichten, de zanger binnenkort wat taal- en zanglessen gaat volgen, en dat aan de productie van het debuut meer aandacht zal worden besteed. Als aan al die voorwaarden wordt voldaan, dan kunnen we het eerste album van Memories Lab met vertrouwen tegemoet zien. Zo niet, dan zal deze band waarschijnlijk een vroegtijdige, eenzame dood sterven. Addio!

Joost Boley