A Soul's Torment (5:43)
Michael Harris: gitaar, toetsen, bas, percussie
Brian Harris: drums (track 1, 6 en 7)
Mike Haid: drums (track 2, 3 en 4)
Adam Nitti: bas (track 2, 3 en 4)
Matt Thompson: drums en percussie (track 9)

De Amerikaanse gitarist Michael Harris heeft zijn muzikale genen niet van een vreemde. Zowel zijn vader als moeder verdienen hun brood in de muziek. Pa zit in de jazzwereld en ma houdt zich bezig met het klassieke genre. Zoonlief Michael begon als trompettist, maar toen hij op veertienjarige leeftijd de gitaar ontdekte, was de keuze snel gemaakt. Hij heeft inmiddels al een lange carrière achter de rug in diverse bands als Tyrant, Arch Rival en Surgeon. Ook heeft hij al drie soloplaten op zijn naam staan.

“Sketches From The Thought Chamber” is zijn vierde solistische hoogstandje. Met dit album maakt Harris duidelijk dat hij zich moeiteloos kan meten met alle gerenommeerde gitaargrootheden die deze aardkloot bevolken. Niet alleen vanwege zijn virtuoze, zeer begaafde spel; ook vanwege zijn compositorische vaardigheden. Harris put zich niet uit in eindeloos gefreak, maar stelt zijn technische mogelijkheden in dienst van de songs. Verder laat hij op deze CD horen dat hij ook op de keyboards en op de basgitaar aardig uit de voeten kan.

Broertje Brian, op drie tracks te horen als drummer, blijkt ook uit het juiste muzikale hout gesneden te zijn. De andere muzikanten die hun medewerking hebben verleend aan dit project mogen, gezien hun niet geringe capaciteiten, ook niet onvermeld blijven. Bassist Adam Nitti en drummer Mike Haid zijn zeker debet aan de hoge standaard op dit album. Uiteraard is de hoofdrol weggelegd voor Michael Harris.

In de openingstrack Prognosis laat Harris er geen gras over groeien. Hier combineert hij, op een subtiele en speelse wijze, jazz, metal en progressieve rock. Regroovination en Eat Your Words zijn daarentegen heerlijke, groovy up-tempo rockers voorzien van vingervlugge, flitsende gitaarsolo’s en dreunende drums. En de titels Voyage To Xyrethius en A Soul’s Torment hebben een meer soundtrackachtige invalshoek, met veel gevoel voor melodie.

Samenvattend is Sketches From The Thought Chamber een rijk geschakeerde bloemlezing van het uitzonderlijke muzikale talent van Michael Harris.

Joost Boleij