· Noëlle van Bussel
· René Janssen
· Bart van Lierop
· Josien Obers
· Nicole Verstappen
Act 1 - The Trial (2020)

John van Heugten, bij ons met name bekend als toetsenist van Richocher en Eleven’s Eve, heeft met het Millennium| Trilogie| Project een nieuwe uitdaging gevonden in zijn muzikale carrière. Van Heugten bedient zelf alle toetsen op dit album en heeft diverse bevriende muzikanten en vocalisten gevonden die hem in dit project ondersteunen. Bij een dergelijk project, waarin het album een uitgewerkt concept verhaalt en meerdere zangers en zangeressen de verschillende personages uitdragen, moeten we natuurlijk direct denken aan Ayreon. En ja, deze vergelijking kan zeker gemaakt worden, maar denk ook aan de neo-prog muziek van van Heugten ten tijde van Richocher. Een sterk muzikaal album met ballads, power songs, stevige gitaarsolo’s, prachtig toetsenwerk, AOR-songs en (prog)metal elementen.

Het verhaal op het album is gebaseerd op de Millennium Trilogy boeken van Stieg Larsson. In “Act 1: The Trial” volgen we Brynn tijdens de karaktervorming tijdens haar jongere jaren, haar vervreemding van de samenleving en haar strijd om haar leven terug te krijgen. Brynn is verstoten door de maatschappij en terwijl iedereen haar aanmerkt als gevaarlijk, suïcidaal, autistisch en schizofreen, is het enige wat zij probeert te bereiken: overleven! Nu staat ze tegenover de rechter, de jury en haar eigen innerlijk. Ze staat op een kruispunt, waarbij de keuze de rest van haar leven zal bepalen.

Het album start theatraal met Why Me?, waarbij vooral de zang van Nicole Verstappen opvalt. Verstappen heeft de hoofdrol van Brynn en was tot nu toe een, voor mij, nog onbekende zangeres. Wellicht is zij bij sommigen bekend van Wicked Honey of de coverband Tiffany’s Breakfast. Verstappen heeft een heldere cleane zangstem, waardoor het verhaal achter de muziek goed tot zijn recht komt, maar ook prachtig in het gehoor ligt. Een genot om naar te luisteren.

Gitarist John Rovers valt ook op, door regelmatig een prachtige gitaarsolo te geven. In de arrangementen is voldoende ruimte gegeven aan de instrumentalisten. Terwijl de vocalisten het verhaal vertellen, geven de instrumentalisten het gevoel en de sfeer van het verhaal weer. Heftig waar nodig en rustig en gevoelig bij bedrukte en angstige passages. In Falling Down – waar de rechtspraak begint – zorgen de drums voor de theatrale zetting, een gitaarsolo die prachtig de ernst van de zaak onderschrijft en het toetsenwerk met mooie orkestrale arrangementen en subtiel gebruik van de saxofoon brengen de rechtzaal tot leven.

Voorafgaand aan de release van het album is de single en video Theater Of Thoughts via digitale media verspreid. Dit nummer dat op het album het sluitstuk is (voor de epiloog) bevat alle elementen van het album in een samenvattend muziekstuk van bijna zes minuten. Het orkestrale toetsenwerk, wederom een schitterende aanhoudende gitaarsolo en alle vocalisten komen aan bod in dit nummer. Dit nummer geeft dan ook een goede indruk van het gehele album, zonder overigens het volledige album tekort te willen doen.

John van Heugten heeft met het Millennium Trilogy Project wederom een schitterend album neergezet. Liefhebbers van zijn vorige band Ricocher en Eleven’s Eve zullen dit zeker waarderen, maar ook de liefhebbers van een intrigerend conceptalbum of goede rockopera zullen hiervan genieten. Gezien de naam van de band kunnen we nog minimaal twee albums in deze reeks verwachten en dat doet mij in elk geval deugt.