Thor-Axel Eriksen: gitaar
Mathias Molund Indergård: zang
Ola Øverli: basgitaar
Omnipresence (2020)
Edge Of The World (EP-2016)
Elements Of Warfare (2013)

Mindtech is een powermetalband uit Noorwegen die in 2007 is opgericht door gitarist Thor-Axel Eriksen, wellicht bekend van de metalband Tritonus. Het duurt tot 2013 voordat ze hun debuutalbum uitbrengen en na vele bandwisselingen volgt nu – zeven jaar later – hun tweede album “Omnipresence”. Noorwegen is een land dat bekend staat om het aantal Power/Prog-Metal bands, denk aan Circus Maximus, Pagan’s Mind, Withem, Emperor, Enslaved, Immortal, Satyricon en Ulver.

Het album start met een driedelig epos genaamd The Path Of The Sages. Een mini-concept met als thema een zoektocht naar de zin het bestaan: ‘er moet toch meer zijn in het leven, dan we kunnen waarnemen’. Na een korte Invocation barst The Big Question los. Zware gitaar, pompende drums en vooral een flink tempo worden overstemd door een schele hoge zangstem, aangevuld met onsamenhangende samenzang. Een uiterst vreemde combinatie daar het dark/deathmetal geluid van gitaren en drums niet past bij dit stemgeluid. Een donkere zwaardere stem, met zelfs grunts, had hier goed gekund.

Het hele album wordt eigenlijk op eenzelfde wijze doorgezet, een stevig en zwaar gitaargeluid met continu doorstampende drumslagen en een zanggeluid dat de plank volledig misslaat. Brahman kent gelukkig nog enige afwisseling en kent een relatief gezien melodieus geluid. Ook het slotnummer Through The Veil kent een meer melodieuze inslag. De zware deathmetal-sound wordt even onderbroken voor een paar pakkende gitaarsolo’s . De bijna prekende zangstem van Mathias Molund Indergård is voor mij echter net een stap te ver.

Uit bovenstaande mag het duidelijk zijn dat dit album zeker niet tot mijn topalbums van 2020 gaat behoren. Maar er is gelukkig meer in het leven dan we kunnen zien en er is ook meer muziek dan we kunnen beluisteren.

ARVE Error: Invalid URL https://youtu.be/t2sPzAq1hEQ in url