Harry den Hartog: basgitaar
Jos Heijmans: toetsen
Rindert Lammers: toetsen, zang
Roy Post: drums, percussie, zang
Jordi Repkes: zang, gitaar
On The Road (2014)

24 oktober 2009. Die avond stond Iona in De Boerderij in Zoetermeer. Een vriend van ons uit het zuiden van het land en een groot liefhebber van deze band kwam bij ons eten voorafgaand aan het optreden. Hij had zijn zoon Rindert meegenomen. Deze toen 15 jarige bleek een enorme fan te zijn van symfonische rock, met een voorliefde voor toetsen. Hij bestudeerde minuten lang mijn cd collectie en we praatten honderduit over onze favoriete muziek. Maar hij wilde meer, hij wilde de jongste muzikant worden die een progalbum zou uitbrengen.

In de periode hierna stuurde Rindert me af en toe een zelf gecomponeerd muziekstuk. Deze lieten zowel zijn voorliefde voor symfo in de stijl van Spock’s Beard horen als zijn enorme muzikale talent. In 2011 deed hij een oproep aan medemuzikanten. Er reageerde een aantal jonge muzikanten net als ‘oude rot in het vak’ Harry den Hartog (ex PB II). De band Minor Giant is een feit.

De titel ‘jongste progmuzikant’ heeft Rindert Lammers niet gehaald, die eer moest hij overlaten aan Christiaan Bruin, maar met “On The Road” levert Minor Giant wel een debuutalbum af dat zich qua impact moeiteloos kan meten met bijvoorbeeld het debuut van Knight Area.

“On The Road” is op vele fronten namelijk een opvallend volwassen album geworden. In de eerste plaats verstaan deze kerels uitstekend hun instrument. Na de eerste minuut van het, fenomenale, openingsnummer weet je al waar toetsenist Rindert Lammers zijn inspiratie vandaan haalt: Neal Morse. Bij het optreden van Minor Giant in Alphen a/d Rijn in april 2013 viel me al op dat hij met dezelfde geestdrift en enthousiasme de band voorgaat als Neal Morse dat altijd doet. Maar ook qua spel doet hij erg aan de oud toetsenist van Spock’s Beard denken. Samen met Jos Heijmans zorgt hij voor een enorm scala aan diversiteit.

Jordi Repkes is ook echt een enorme aanwinst voor deze band. Als zanger zal hij nog meer moeten groeien, maar als gitarist is hij geweldig. Zijn zang is overigens niet slecht, maar mist nog wat karakter. Hij komt niet overal even sterk uit de verf. Hierin kan hij nog groeien. Als gitarist valt zijn veelzijdigheid op en zijn vermogen om veel emotie in zijn spel te leggen. Een genot voor het oor. Luister maar eens naar zijn solowerk op het afsluitende The Last Road waarbij zijn spel aan dat van John Mitchell (Arena, Frost, It Bites) doet denken. Roy Post zorgt samen met de ervaren Harry den Hartog (die de band inmiddels heeft verlaten) voor een soepele en bijzonder strakke ritmesectie.

Daarnaast zitten alle zes tracks bijzonder goed in elkaar. De lange nummers voelen nergens gekunsteld aan, maar hebben een mooi natuurlijk verloop. Daarbij zijn de zanglijnen lekker pakkend en valt er in elk nummer op het instrumentale gebied erg veel te genieten. Een mooie mix van Spock’s Beard, het solowerk van Neal Morse met een vleugje Camel.

Als laatste vallen de sterke songteksten op. Ook deze zijn van de hand van Rindert Lammers. Teksten schrijven is geen eenvoudige opgave, maar ook hierin laat Lammers zijn talenten zien. Het hoofdthema gaat over het nemen van de juiste weg in het leven en gaat zijdelings over het al dan niet thuis voelen in deze wereld. Ook qua teksten kan dit album zich overigens meten met een Neal Morse album. Samen met het uitstekende geluid (mede verzorgd door Gerben Klazinga (Knight Area) en Ruud Rijnbeek van Studio The Pitt) en het goed verzorgde artwork kan niet anders geconcludeerd worden dat dit debuutalbum eigenlijk in geen enkele progcollectie mag ontbreken. Deze mannen hebben nog een prachtige en hopelijk lange road voor zich liggen.

Maarten Goossensen