Jesper Johnson: gitaar, zang, synthesizers
Pekka Loponen: gitaar, zang
Jouni Mikkola: basgitaar, zang
Antti Ruokola: drums, percussie, synthesizers
Inwards (2015)
Repercussions (2011)

Minutian is na het debuutalbum “Repercussions” uit 2011 goed op dreef als het noodlot toeslaat. In 2012 komt vriend en gitarist Jaakko Jernberg door een noodlottig ongeval om het leven waardoor het voortbestaan van de band aan een zijden draad hangt. Uiteindelijk besluit men rustig door te bouwen en ruim tijd te nemen om nieuwe songs op organische wijze te doen ontstaan. Nu, in 2015, ziet de langverwachte opvolger “Inwards” het levenslicht, uiteraard ter nagedachtenis aan Jaakko.

De keus om door te gaan blijkt een juiste te zijn, want “Inwards” is werkelijk om door een ringetje te halen. Minutian klinkt geïnspireerd en door een sterk innerlijke kracht gedreven. Dat de negen songs op dit album drie jaar hebben kunnen rijpen is goed te horen, ze klinken bedachtzaam en avontuurlijk tegelijk. Vage improvisatie blijft achterwege, maar spontane invallen worden op waarde geschat en vakkundig op de juiste plek gelegd. En zo rijgt men prachtige overgangen aaneen, volgen hoogtepunten elkaar op en krijgt het album een volstrekt eigen gezicht. Een gezicht met karakter en leeflijnen maar met een onverminderd jeugdige oogopslag.

Muzikaal gezien vaart men een koers die de gretigheid van een band als Mastodon combineert met het geduld en de intensiteit van Oceansize. Het sterke riffwerk trekt een parallel met de souplesse van Jeff Loomis (Nevermore) en stuwt de muziek tot grote hoogten. Minutian kent het contrast van Opeth ten tijde van het grootse “Still Life” en gaat met de liefde voor ‘rock’ in de breedste zin van het woord de strijd aan met het meesterwerk “The Octopus” van Amplifier. Luister naar On Derectlict Sidings met fantastische tempowisselingen en een overweldigende gitaarsolo en je begrijpt direct wat ik bedoel.

Van Russian Circles–achtige proporties is het imposante Aphelion. De aarzelende, verkennende opening klinkt speels en aandoenlijk. De dreiging die zich vervolgens vastberaden openbaart sleept je mee naar grote psychedelische hoogten.

Bij afsluiter Redeemer krijgt Jaakko Jernberg nog een maal zijn plek in het spotlicht, want deze intens meeslepende compositie is het laatste dat hij de band heeft nagelaten. Kippenvel van begin tot eind.

Ik hoop van harte dat “Inwards” de aandacht krijgt die het verdient. Het zou doodzonde zijn als een integer werkstuk als dit over het hoofd wordt gezien.

Govert Krul