Titta Tani: zang
John West: zang
Neil Zaza: gitaar
Dragon Fire (2010)
Solo Piano (2007)
Messenger Of The God (2004)

Na bijna twee jaar Progwereldrecensent te zijn, heb ik een beetje een haat-liefde verhouding met het Finse Lion Music van gitaarvirtuoos Lars Eric Mattsson opgebouwd. Dit label brengt regelmatige goede cd’s van dito bands uit, neem alleen al het dit jaar verschenen album “The Grand Design” van de Nederlandse band Day Six. Ook het juweeltje “Lunar Nature” van het eveneens Nederlandse The Dreamside is een regelrechte aanwinst voor de cd collectie. Echter een te groot gedeelte van de uitgebrachte cd’s kan je ‘ver over datum metal’ noemen. Deze powermetal, AOR en heavy metal cd’s klinken vaak zo hopeloos achterhaald, dat ik regelmatig moeite moet doen om mijn recensies tot een goed einde te schrijven.

Ook dit is er weer eentje die wat mij betreft aan mijn oren voorbij mocht gaan. Uitgekauwde, drukke en voorspelbare spierballen hardrock waar het tonen van de virtuositeit hoog op de to-do lijst staat. Als het productieteam de drums dan ook nog eens nadrukkelijk in de mix zet, is het hek helemaal van de dam. Ik word gedurende het album helemaal gek van het overspannen gebruik van de base drum. Als die dan ook nog in de productie geaccentueerd wordt, evenals sommige gitaarpassages, wordt het allemaal een beetje teveel van het goede.

Toetsenist Mistheria staat in Italië bekend als één van de beste in zijn genre en heeft met een aantal grote namen in de scene gewerkt. Bruce Dickinson bijvoorbeeld is één van die namen. De Italiaan heeft heel wat albums geproduceerd, al dan niet in samenwerking met andere artiesten en/of bands. Onder de noemer Mistheria heeft hij tot nu toe drie reguliere albums geproduceerd, die geen schokkende verkoopresultaten hebben geboekt. Op deze albums maakt de Italiaan veelvuldig gebruik van gastmuzikanten, zo ook bij dit album. Houd u vast, zo hebben we op vocaal gebied alleen al John West (Artension/Royal Hunt), Rob Rock (Impellitteri/Solo), Mark Boals (Malmsteen/Ring Of Fire/Royal Hunt), Lance King (Balance Of Power) en Titta Tani (Astra / Ashent).  Daarnaast assisteren ook een aantal bekende namen in de gitaarwereld, namelijk George Bellas (Ring Of Fire), Roger Staffelbach (Artension/Angel Of Eden), Neil Zaza en Emir Hot. Met een beetje voorkennis vertel ik u dat de meeste genoemde artiesten veelal verbonden zijn aan Lion Music en dat ze ook vaker in elkaars dienst spelen. Laat ik vooral bassist Alberto Rigoni van Twinspirits niet vergeten; (riekt het ook daar weer naar Lion Music?) ook hij heeft een flinke vinger in deze Mistheria pap.

Al met al zorgen die instrumentalisten en zangers voor een divers pallet van stijlen maar vooral ook bombast. Ik durf eigenlijk te zeggen dat Mistheria zichzelf wat vergeten is in de muziek, want veel van zijn toetsenspel staat in dienst van het totaal plaatje, zodat hij opvalt in de muziek, maar niet op een overdreven manier. De enige track waarin Guiseppe Lampieri, (de echte naam achter de artiestennaam Mistheria) zijn eigen kwaliteiten laat gelden en waarin zijn pianopassage wonderschoon is, is Two Of Us. Jammer dat ook dit nummer ontsierd wordt door een zenuwslopende drum en base. Ach, er zal een markt voor zijn, niet?

Waar zanger Titta Tani mij nog kon imponeren met zijn stem op From Within van Astra, komt hij op dit album ongecontroleerd over. Vooral de ballade A Beautifull Dream wordt verprutst door de weerbarstige zang van Tani. Hij uit zich namelijk in overdreven en ongecontroleerde krachtpatserij die nergens toe leidt en het nummer volledig om zeep helpt. Gemiste kans dus. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook Rob Rock komt op mij in dit album geforceerd over. Het klinkt flauw, maar wellicht staat de inteelt binnen Lion Music zojuist besproken wel aan de basis van de misère.

Dit album is het resultaat van een poging om met verschillende kundige muzikanten iets unieks neer te zetten. Alleen kan ik die uniciteit niet ontdekken. Het album barst uit zijn voegen van de bombast en dikdoenerij, vooral door de zangers. De gitaarsolo’s zijn goed, maar niet speciaal genoeg om in je geheugen te klieven. Ook de toetsen zijn aangenaam, maar gek genoeg staan die in mijn optiek vooral in dienst van de gastmuzikanten. Op zich is het vreemd als je weet dat Mistheria, toetsenvirtuoos in hart en nieren, de baas is.

Als laatste een boodschap aan platenbaas Lars Eric Mattsson; verras mij alsjeblieft weer eens?