Ilse Eijsink: klarinet
Oene van Geel: viola
Emiel de Jong: klarinet, saxofoons, zang
Bas Wiegers: viool, zang
The Great Prophecy Of A Small Man (2010)
Partial Exposure ep (2008)

Modest Midget gaat zeker door voor de meest multiculturele rockband in Nederland. Want wat te denken van een kwartet met vijf verschillende nationaliteiten. Oprichter en bandleider Lionel Ziblat spant de kroon met zijn dubbele (Argentijns-Israëlische) nationaliteit. Omdat Amsterdam nu eenmaal het centrum van Europa is waar echt alles schijnt te gebeuren, heeft deze groep deze stad als thuisbasis verkozen. De groep klopte bij ons aan of we er wat voor voelden hun (breed gepromote) debuutalbum te bespreken. Na wat luisterwerk te hebben verricht op hun MySpace website zag ondergetekende daar wel brood in.

De band bestaat uit muzikanten met verschillende muzikale achtergronden, variërend van hardrock tot arrangeur en bandlid van Andre Hazes’ begeleidingsband. Een bijzonder stel dat bovendien afkomstig is uit verschillende windrichtingen. De muziek van Modest Midget kent invloeden van The Beatles die met jazz en progressieve rock worden gekneed tot een Frank Zappa-achtig geheel.

Overlopend van Beatles-invloeden doet gelijk al Contemporary Ache met zijn eenvoudige en aanstekelijke melodie. Eenvoudig is misschien wel het beste woord waarmee de muziek kernachtig omschreven kan worden. Troubles In Heaven geeft weer een andere draai aan deze eenvoud door het toevoegen van viool en saxofoon. Laat je in dit nummer ten slotte (niet) verrassen door een stuk onvervalst ‘lalalalalalaaaa, lalalalalalala’ om vervolgens terecht te komen in een Russische volksdans. Nee, je hoeft je met Modest Midget op deze schijf geen minuut te vervelen.

Een zestigerjaren gevoel met meerstemmige zang wordt opgewekt in Home Seek, waarin zelfs herinneringen aan The Beach Boys en The Monkees komen bovendrijven. Een sterk staaltje flitsend gitaarspel van Lionel Ziblat wordt tentoongespreid op Here I Go. Alsof het niets is schakelt men op het mooi gezongen Baby over naar een rustige Beardfish om in I Came, I Saw, I Left de muziek van Focus te laten weerklinken. Het is een voorbeeld dat eenvoud ook gevarieerd kan zijn.

Omdat zelfs eenvoud, hoe gevarieerd ook, op den duur kan gaan vervelen, heeft de groep besloten er na dik drie kwartier een punt achter te zetten. Een slechte timing kan Modest Midget dus ook al niet worden verweten. “The Great Prophecy Of A Small Man” is een geslaagd debuut. Met deze muziek zou de groep bovendien niet misstaan in het voorprogramma van elke willekeurige progressieve rockband.