Astra Symmetry (2016)
The 5th Sun (2013)
Beyond The Black Sky (2011)
Undercover (2009)
39 Laps (2006)
Monkey3 (2003)

Monkey3 is een gezelschap van vier rasmuzikanten uit Lausanne in Zwitserland. Deze artiesten waren ten tijde van de startup in verschillende bands actief en brachten hun vrije tijd al jammend met elkaar door. Deze sessies werden de “Monkey3 sessions” genoemd en het kwartet besloot die naam te handhaven bij het definitief vormen van de band. Bij aanvang van de band bestond het voornemen een zanger toe te voegen aan het gezelschap, maar na wat audities en andere benaderingen bleek geen enkele vocalist geschikt te zijn, waardoor er werd besloten op instrumentale voet verder te gaan.

“The 5th Sun” is voor Monkey3 een doorbraak. Niet alleen omdat de band in de armen wordt gesloten door het grote Napalm Records, maar voornamelijk ook doordat één track boven het maaiveld uitsteekt en alom door pers en fans werd bejubeld: Icarus. Daarmee is “The 5th Sun” tot op heden ook de best verkopende plaat voor de band. Icarus staat nagenoeg synoniem voor de bandnaam en de song heeft daarmee (weliswaar op kleinere schaal) dezelfde status als Shine On You Crazy Diamond voor de fans van Pink Floyd, 2112 voor de liefhebbers van Rush en Firth of Fifth voor Genesis fanaten. Icarus is muziektechnisch gezien opbouwend, bezwerend, episch en magisch. De overgangen binnen de song zijn bijzonder, de arrangementen origineel en de song heeft een hemels slot. Daarbij heeft Monkey3 het lef zo’n epische track aan het begin van een album te plaatsen, waar andere bands dat pas aan het slot van een cd durven te doen. Met die gedurfde zet wekt de band de verwachtingen torenhoog voor de rest van de cd.

Komen die verwachtingen dan uit? Deels. Opvolgende track Suns staat bijvoorbeeld letterlijk en figuurlijk in de schaduw van Icarus en zal daar niet uitkomen. Hoewel de track sfeervol, onderhoudend en hypnotiserend klinkt, de orgelklanken een typisch jaren zeventig gevoel ademen, enerveert het een stuk minder dan Icarus. Desondanks is de variatie op de rest van het album groot en ademt elke song een individuele identiteit uit. Zo klinkt Circles vooral in de eerste minuten als de soundtrack van een Amerikaanse film. Visualiserend schets ik in mijn gedachten dat de hoofdrolspeler van de film door een drukke winkelstraat in een grote stad loopt.

Dat visualiserende aspect binnen muziek is belangrijk voor de band, want dat facet komt veelvuldig terug in de muziek. De Zwitsers worden geïnspireerd door filmmuziek en in het bijzonder door muziek van de onlangs overleden Ennio Morricone en films als “Once Upon A Time In The West” en “The Good, The Bad And The Ugly” van de Italiaanse filmregisseur Sergio Leone. Maar ook andere filmmakers inspireren de bandleden van Monkey3.

Gevoelsmatig verzanden mijn gedachten tijdens Once We Were… naar de Poolse band Riverside. De muzikale basis die in dat nummer wordt neergelegd door de Zwitsers is typerend voor Riverside, de zang van Mariuz Duda ontbreekt alleen om de vergelijking compleet te maken.

Naast het stoner gitaargeweld zijn het de toetsen en de drones die zorgen voor melancholie en sfeer op “The 5th Sun”. Dat is niet anders op andere albums van Monkey3. De toetsen zijn in handen van DB, alias ‘Guilaume’ en hij doet vaak bijzondere dingen met zijn toetsenbord, elektronische ritmes en programmering. Zo creëert hij in Birth Of Venus met een elektrische piano en een versterker sinus geluidsvormen die doen denken aan de zang van een sopraan. Althans, dat is mijn interpretatie van het geluid. Het goede van Monkey3 is dat alles in dienst staat van de compositie, de muziek en techniek waarmee de fijnste belevingen worden gecreëerd. In een andere stijl domineren de jaren zeventig toetsen in Pintao en heb je nauwelijks het gevoel dat de gitaren meedoen, behalve een zinderende gitaarsolo op het einde van de track. Indrukwekkend vakmanschap!

Hoewel Icarus de kroondiamant is die het album draagt, biedt het meer muzikale verrukking dan alleen die song. De cd staat vol met spannende songs zonder dat de psychedelische postrock té complex wordt en klinkt de één nog beter dan de andere. Als Monkey3 al geen goede naam had binnen de muziek van psychedelische progrock, dan heeft deze cd die goede naam bevestigd. Eigenlijk is dit gewoon een klassieker in de dop.