Chris van der Geest: bas
Rene Kessens: gitaar
Richard Lindenberg: drums
Ronald Lindenberg: gitaar
Mark de Vries: zang
Control ep (2006)

Heel aapart!De Ram-Aap begint aan veel dingen, maar heeft geen bijzonder groot doorzettingsvermogen. Dit type houdt van gezelligheid, maar is in beginsel een individualist en gezien zijn grote wispelturigheid kost het een Ram-Aap moeite om ergens wortel te schieten. Ook is de Ram-Aap heel hartstochtelijk aangelegd. Tot zover deze gratis astrologieles. Geen idee of hierin de oorsprong van de naam MonkeyRAM ligt, maar je moet toch iets verzinnen. Wellicht dat de heren zelf nog eens uit de doeken kunnen doen wat hen heeft bezield om voor deze intrigerende bandnaam te opteren.

West-Friesland is de thuisbasis van MonkeyRAM, een vijfmansformatie met veel ambitie, die in 2004 is ontstaan uit de smeulende resten van verschillende Noord-Hollandse bandjes. We hebben hier dus te maken met ervaren muzikanten die weten waar Abraham (mag ook iemand anders zijn) de muzikale mosterd moet halen. Nadat de groep al eerder een snel in elkaar geflanste demo had opgenomen, vonden de heren het in de loop van 2006 tijd worden om de zaken wat professioneler aan te pakken. Deze investering van tijd en geld heeft uiteindelijk, vlak voor de overgang naar 2007, geresulteerd in de vrij goed, in eigen beheer geproduceerde ep “Control”.

Het lijkt gerechtvaardigd de verrichtingen van de band in de alternatieve hoek een plekje te geven, waarbij je dan moet denken aan een kruising tussen het broeierige, mysterieuze geluid van TOOL en de hartstocht en energie van Pearl Jam. Adore met zijn benevelende basbegin en typische TOOL-achtige break, maar ook de haast voelbare spanning in het openingsnummer Freak geven een goed beeld van de kwaliteiten van MonkeyRAM. Vrij sterke, krachtige zang, retestrakke gitaarriffs, bruisende baslicks en voldoende afwisseling zijn de pluspunten hier. Leuk zijn ook de tribel-achtige drums in de aanvangsfase van Control, dat in de versnellende passages tegen het einde zelfs een vleugje Riverside laat noteren. Minder sterk, zowel qua zang als compositie, komt Mellow Dramatic uit de bus, maar de gevarieerde afsluiter Voices zorgt gelukkig voor een positief slot. Niet alleen positief, maar ook verrassend omdat het niet direct gebruikelijk is om te eindigen met een instrumentale song. Overigens getuigt het wel van humor om uitgerekend dit nummer de titel Voices mee te geven.

Veel progressieve klanten zal MonkeyRAM naar verwachting niet trekken met hun muziek, maar mocht je van TOOL en daaraan verwante groepen houden, dan is wellicht enige interesse in deze band wel op zijn plaats. MonkeyRAM komt namelijk met hun eerste ep “Control” heel aardig voor de dag. Een serieuze luisterbeurt verdienen ze minimaal.

Joost Boley