Catch The Spirit - The Complete Anthology (2002)
Music Inspired By The Lord Of The Rings (2001)
The Story So Far... DVD (2001)
The Last Bright Light (2001)
The Spirit Of Autumn Past (1999)
For All We Shared (1999)

Na de geweldige dvd “The Story So Far”, die een mooie dwarsdoorsnede van de band gaf en -het meer voor de echte fans bestemde- “The Next Chapter”, brengt Mostly Autumn opnieuw een dvd uit. Deze beeld- en geluidsschijf is een prima opvolger van “The Story So Far”. Door de bijzondere locatie (het prestigieuze Grand Opera House in York, Engeland), de samenwerking met Troy Donockley (Iona), een volledig koor en een strijkkwartet is het echt iets bijzonders geworden.

Aan het begin van de dvd zie je de zaal volstromen en hoor je de bandleden iets van hun verwachtingen van de avond vertellen en zo worden de bandleden aan de kijker voorgesteld. De zenuwen gieren duidelijk door de band heen, iets wat je tijdens de opener Caught In A Fold wel aan Angela Goldthorpe kan merken als ze met haar fluitspel af en toe een steekje laat vallen. Als tweede is The Dark Before The Storm aan de beurt. Het nummer wordt prima gespeeld. Jammergenoeg is de stem van Bryan Josh soms iets aan de valse kant. Het fluitspel van Heather Findley en Angela Goldthorpe is erg mooi in dit nummer. Het loopt naadloos over in het van “Passengers” afkomstige Answer The Question. Het up-tempo begin wordt lekker stevig gespeeld en het instrumentale stuk, met toetsenist Ian Jennings in de hoofdrol, klinkt echt subliem.

Bij Goodbye Alone is het strijk kwartet aangeschoven. Ze zitten achter een glazen wand, wat hoogstwaarschijnlijk met de akoestiek te maken heeft. De strijkers geven het nummer echt een meerwaarde. Ondertussen zijn er op het scherm achter de band mooie tekeningen van ‘The Lord Of The Rings’ te zien. Ook hier is het instrumentale einde een waar hoogtepunt.

Het instrumentale Distant Train is één van mijn favoriete nummers van het album “Passengers”. Gelukkig staat het ook op deze dvd. Het solo-werk van zowel gitarist Josh en fluitiste Goldthorpe is prachtig en mede dankzij het strijkkwartet komt het nummer perfect tot zijn recht.

Het koningsnummer van de dvd is zonder twijfel The Gap Is Too Wide. Dit nummer is oorspronkelijk geschreven om met strijkers en koor gespeeld te worden en nu kan eindelijk die wens van de band (en de luisteraar) uitkomen. Het intro wordt gespeeld door de akoestische gitaar, zachte toetsen en bloedmooi cellospel. Wat een kippenvelmoment! Findley is zeer goed bij stem en weet je als luisteraar helemaal in verroering te brengen (wat uiteraard ook komt door haar aantrekkelijke verschijning). Halverwege zet het koor in en zingen ze het woordloze gedeelte van het nummer, de violen en de cello mengen zich prachtig in het geheel terwijl Bryan Josh er een sublieme gitaarsolo overheen speelt. Tegen het einde van het nummer hoor je de prachtige tonen van Troy Donockley’s uliean pipes zich in het geheel mengen, wat een grand finale! Terecht geeft het publiek de band een staande ovatie. Alleen voor deze uitvoering is de dvd al het kopen waard.

Minpunt op de dvd is dat de lichtshow niet goed tot zijn recht komt. Het is simpel te licht rondom het podium, waardoor de lichtshow niet goed te zien is en zo een beetje in het niet valt. Ook switcht het beeld nog wel eens van het concertpodium naar de repetities (in zwart-wit). Dit deden ze ook al op de dvd “The Story So Far” en begint mij een beetje te irriteren.

Moslty Autumn heeft met vier studio-albums een flink repertoire aangelegd. De band componeerde al heel wat prachtige muziekstukken. Waarom zet de band dan twee covers op deze dvd ? Onbegrijpelijk. Je wilt als band toch op je eigen kunnen beoordeeld worden en voor vol aangezien worden? De covers Smoke On The Water en Comfortably Numb vind ik dan ook totaal overbodig.

Gelukkig sluit de dvd in stijl af met het afwisselende Pass The Clock waarbij het fluitsamenspel van de dames Findley en Goldthorpe prachtig is, net als het uliean pipesspel van alleskunner Troy Donockley.

Met deze dvd heeft Mostly Autumn weer een prima release achter haar naam gezet. Vooral door het strijkkwartet en de prachtuitvoering van The Gap Is Too Wide is dit een schijf geworden die bij de liefhebbers van progrock met een flinke dosis folk niet mag ontbreken.

Maarten Goossensen