Live-albums nemen altijd een bijzondere plaats in binnen het oeuvre van een band. In het hier besproken geval gaat het zelfs over de derde dubbelaar van een band in enkele jaren tijd. “Live In Poznan” heet het album en omdat het een product van het Canadese Mystery betreft mag je genadeloos nieuwsgierig zijn naar wat de schijfjes te bieden hebben. Kom maar op met die weegschaal.
Het album legt heel wat gewicht in de schaal, zowel kwantitatief als kwalitatief. Beide cd’s zitten tot aan de nok toe vol, bijna 160 minuten Mystery op z’n allerbest. De heren hebben het goed voor elkaar en maken al vanaf hun oprichting in 1986 briljante muziek die omlijst wordt door een gouden randje. Mystery maakt moderne progrock vol knipogen richting retro- en neoprog. Het bandgeluid is afwisselend ingetogen en stevig met fonkelende melodieën, indrukwekkende zang en samenzang, diepe lagen, tokkelende akkoorden, verfrissende passages fluit, wulpse solo’s op de synthesizer en veel, heel veel melodieus gitaarwerk. Dat alles komt naar voren in een flink aantal overwegend lijvige en complexe composities die bovenal toegankelijk van aard zijn. Dat hun muzikale dadendrang geresulteerd heeft in zeven gave studioalbums moge bekend zijn en dat deze vallen in de categorie goed-beter-best ook. Echter, live-albums van de band zijn nog een treetje hoger. Dat is niet zo vreemd, Mystery maakt dynamische muziek met een vaak uitgekiende opbouw en het zijn deze aspecten die de live-albums zo ongelooflijk sterk maken. Het hier besproken “Live In Poznan” is wat dat betreft dan ook de kers der kersen op de taart der taarten. Wat een gruwelijk goed album.
Het zestien nummers tellende optreden dat we hier voorgeschoteld krijgen vond plaats op 7 april 2019 in de Bluenote jazzclub te Poznan Polen. Het was tijdens de Europese “Lies And Butterflies” tour die de band overigens ook in Nederland deed belanden. Voor liefhebbers van de band moet het ervaren van een Mystery concert anno 2019 een ware aanslag op hun gevoel zijn. Kijk, alleen al dit album is goed voor een bijna elf kwartier durende trans. Ga je mee?
De grote meerwaarde die “Live In Poznan” heeft ten opzichte van de eerdere live-albums is dat alle nummers van “Lies And Butterflies” voorbij komen, niet als een aaneengesloten blok maar kriskras over het album. Daartussen zitten een stel Mystery klassiekers die hun weerga niet kennen. De teller loopt dus lekker op en vanaf opener Delusion Rain zitten we direct al onderste boven in de stoel. Het album vervolgt met drie nummers van “Lies And Butterflies”, te weten: Come To Me met z’n slepende rock richting Proto-kaw, het emotionele Howe Do You Feel? en het statige Something To Believe In dat een prachtig, klassiek aandoend tussenstuk kent met dwarsfluit. Daarna is het de beurt aan vijf nummers van eerdere albums. Het oudje The Scarlet Eye zorgt met z’n pompende AOR-ritme voor een lekkere variatie, terwijl het epische The Willow Tree juist door vertrouwd vaarwater gaat. De eerste schijf sluit af met Shadow Of The Lake waarin een uberlekkere twin-gitaarsolo met allerlei toetsentapijten de ronde doet. Het is een nummer dat momenten kent die aan Kansas doen denken. Toch is Mystery een band die je met niemand wilt vergelijken. De Canadezen hebben met veel hard werken een eigen bandgeluid opgebouwd dat volgens eigen recept gebrouwen is.
Op de tweede schijf gaat de band ongestoord verder. Hier zijn maar liefst vier uitstekende epics te horen die samen met de drie wat korte nummers een cd opleveren die het als enkelaar ook had gered. Looking For Something Else is met al z’n pracht natuurlijk een geweldig nummer om het concert mee te hervatten. Het is de sterke opbouw die de band doet belanden in een daverend stuk met dreunende bassen. Om dan aan het slot terug te keren met iets kleins getuigt van goede smaak zoals dat eigenlijk voor elke wending geldt. Neem de wisselingen in de all time live favoriet Through Different Eyes waar je twintig minuten lang heen en weer wordt geschommeld tussen sprankelend gitaarspel, warme jaren ‘70 prog die gedragen wordt door volle strings, ingetogen uitbundigheid en zo af en toe een neiging tot hardrock. Ook van de partij op deze schijf zijn A Song For You en Chrysalis. Vooral die laatste is een fraaie aanvulling op de band’s pallet. Het van “Lies And Butterflies” afkomstige nummer heeft alles in zich een publiekslieveling te worden, als het dat al niet is.
Als het korte The Preacher’s Fall het album afsluit kan je eigenlijk maar één conclusie trekken en dat is dat “Live In Poznan” verplichte aanschaf is. Het materiaal is zo gebaat bij de aanwezigheid van alle nummers van “Lies And Butterflies”. Ook is het bijzonder dat ondanks de vele doublures met eerdere live-albums deze uitvoeringen op de overtreffende trap staan. We mogen ons trouwens afvragen wat de toekomst brengen zal.