Laurits Emanuel: zang
Nikolaj Holger: drums
Michala Høj: viool
Simon Rabenhøj: gitaar
Mikkel Rosenbeck: toetsen
The Awakening Of The Beast (2013)

Twee jaar lang heeft mastermind Nikolaj Holger van de Deense formatie Mythery gewerkt aan dit debuutalbum. In een wat later stadium heeft hij hulp gekregen van vijf bandleden inclusief de begaafde violiste Michala Høj. De band maakt stevige symfonische metal zoals de Scandinavische grootheid Nightwish en de Amerikaanse bands Dream Theater en een vleugje Kamelot.

De bandleden ontmoetten elkaar in Kopenhagen tijdens hun studie ‘ritmische muziek’ op het conservatorium van diezelfde stad. Hoewel de band in 2010 al min of meer compleet is, besluit men in een later stadium violiste Høj toe te voegen aan de line-up. De muziek van Mythery zit goed en degelijk in elkaar met een kenmerkend detail: een volledig geïntrigeerd vioolgeluid van Høj. Gedurende een volledige luisterbeurt valt de viool niet meer op als extern instrument en versterkt het juist het totale instrumentarium van de band. Nu zou je kunnen denken het een zwakte is, maar dat is absoluut niet zo. Het vioolspel is bewonderingswaardig sterk gecomponeerd in het totaalbeeld. Opvallend is dat de muziek van de band al volledig was geschreven voordat Høj toetrad, maar toch past de viool naadloos in de muziek. Het lijkt alsof het er al voor gemaakt was.

Diezelfde composities van Holger zijn meer dan voldoende, maar ook weer niet uitzonderlijk te noemen. Gedurende het album hoor je niets van een bovengemiddeld niveau als je liefhebber bent van het genre of de genoemde voorbeelden in de eerste alinea.
Toch is in het vijfluik en titelnummer The Awakening Of The Beast de moeite waard eens te beluisteren, hier komt het symfonische karakter van de band in optima forma naar voren. Het gaat gepaard met veel instrumentale en symfonische bombast, zonder dat het echt ‘over the top’ gaat. Het blijkt wel, niet bijzonder kan ook fijn zijn.

De zang van Laurits Emanuel is in mijn ogen wat te zwak voor de muziek van Mythery. Hij doet stinkend zijn best, brengt zijn aandeel enthousiast, maar neigt vaak wat te schreeuwerig te worden op sommige momenten. Opvallend is ook dat de muziek beter overkomt naarmate het album vordert, wellicht omdat de muziek meer en meer instrumentaal wordt. Pijnlijk voor Emanuel, maar toch in mijn optiek een feit. De momenten dat hij namelijk wat rustiger zingt (daarvoor leent The Awakening Of The Beast zich ook meer voor), komt hij beter tot zijn recht. Emanuel is bij voorbaat niet verloren, ik vermoed dat hij na de nodige zanglessen veel beter uit de verf zal komen.

Dit debuutalbum smaakt naar meer. Het kan niet anders dan dat deze getalenteerde band meer in zijn mars heeft dan dit. Naarmate de jaren vorderen kunnen er in mijn optiek stappen gemaakt worden op het gebied van originaliteit of wellicht zelfs een vernieuwend geluid. Hoewel ik niet denk dat ik dit debuut nog vaak uit mijn cd kast zal halen, heb ik dus wel degelijk hoop voor de toekomst. De naam Mythery zal waarschijnlijk niet ongemerkt aan mij voorbijgaan de komende jaren.

Bestel deze cd rechtstreeks bij Discorder.