Testimony Live (DVD) (2004)
One (2004)
Testimony (2003)
It's Not Too Late (2001)
Merry Christmas From The Morse Family (2000)
Neal Morse (1999)

De bijbel is tot op de dag van vandaag het best verkochte, meest gelezen en meest geïnspireerde boek ooit. We kennen allemaal de boeken ‘De kronieken van Narnia’, die gingen 85 miljoen keer over de toonbank. Van ‘The lord of the rings’ werden er 150 miljoen verkocht en van ‘Don Quixote’ zelfs 500 miljoen. De bijbel gaat daar met honderden miljoenen overheen. Als hij mee mocht doen in de verkooplijsten, zou hij jaar in, jaar uit, wereldwijd op de eerste positie staan. De bijbel is in 2400 talen (!) vertaald.

Als hoogtepunt van het boek wordt in het nieuwe testament het leven van Jezus beschreven. Het inspireerde onder anderen Tim Rice en Andrew Lloyd Webber tot de wereldberoemde rockopera Jesus Christ Superstar. Ook aan Neal Morse werd de vraag gesteld of hij van het leven van Jezus geen progopera zou kunnen maken. Hij ging vol vuur met het project aan de slag, maar kennelijk vond hij de tijd nog niet rijp en bleef het project nog tien jaar op de plank liggen. Uiteindelijk paste hij slechts een paar dingen aan en nu is het album, een dubbelaar, daar.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de muziek van Neal Morse wat uit het oog was verloren. Het is allemaal razendknap gemaakt, maar ook zo veel van hetzelfde. Toen ik dit album ontving en zag dat het wederom begon met een Introduction en een Overture dacht ik ‘daar gaan we weer’. Maar ik heb wel heel erg veel met het thema en dus toch maar even luisteren. En dan ontdek je al snel dat dit Neal Morse op zijn best is. Als je dit album vooral beluistert als een progressieve musical zal je mee genomen worden op een geweldige reis.

De opbouw is helder, in bijna twee uur loopt Neal Morse door het leven van Jezus. Hij begint bij zijn doop door Johannes de doper en het eindigt bij zijn opstanding. In het boekje wordt steeds duidelijk vermeld om welk verhaal het gaat. Het viel Morse op dat Jezus zoveel demonen uitdreef en daar geeft hij ook veel aandacht aan. Dat zijn natuurlijk ook verhalen die sterk tot de verbeelding leiden. Daar komt ook de titel “The exorcist” vandaan. De teksten zijn mooi verhalend waardoor je er helemaal in getrokken wordt.

Zijn band bestaat uit bekende namen die zorgen voor een zeer solide muzikale basis. Randy George is zijn vaste bassist en deze stelt nooit teleur. Paul Bielatowicz is een geweldig goede gitarist en ook op dit album speelt hij de sterren van de hemel.

Een keur aan vocalisten neemt de diversen rollen voor zijn rekening. De hoofdrol, die van Jezus is voor Ted Leonard (Spock’s Beard). Hij is echt de uitgelezen persoon voor deze rol. Hij is in staat veel emoties in zijn stem te leggen en weet altijd te boeien. De voor mij totaal onbekende zangeres Talon David vind ik een openbaring. Haar soulstem past perfect in het nummer The Woman Of Seven Devils. Ook Rick Florian (van de Christelijke rockband White Heart) maakt indruk als satan in Jesus’ Temptation.

Met name op het eerste schijfje is het progressieve rock gehalte van een zeer hoog niveau. Elke symfo liefhebber zal hier van smullen, of je nu iets met het onderwerp hebt of niet. Met name de up-tempo nummers zijn geweldig met mooie overgangen en sterke instrumentale stukken. Een van de hoogtepunten is The Madman Of The Gadarenes. Het gaat over een man die bezeten is door een horde demonen. Jezus drijft de demonen uit in een groep varkens die vervolgens van een klif af donderen en verdrinken. Hier past uiteraard een Gentle Giantachtige samenzang die al die demonen op geweldige wijze een stem geeft.

Het musicalgehalte is op de tweede schijf wat prominenter aanwezig met wat meer koorzang en wat meer ingetogen stukken. Dat komt ook omdat er meer dialogen in verwerkt zitten. Dat merk je duidelijk in Jesus Before The Council And Peter’s Denial dat net niet uit de bocht vliegt.  Gethsemane is een lekkere rocker met sterk gitaarspel en van die typische Neal Morse toetsensolo’s: snel, scheurend en compleet met toonladders. Maar ook de orkestraties zijn hier erg goed gedaan.

Afsluiter Love Has Called My Name is zo’n typisch laatste musical nummer waarna het publiek een staande ovatie kan geven en het daarna nog een keer in reprise ten gehore gebracht kan worden. Mooi gedaan, maar wel een beetje een cliché einde. Zo zitten er wat kleine smetjes op een verder uitstekende progressieve rock opera. Ga er even 110 minuten voor zitten, zet je koptelefoon op en lees de teksten mee. Het hele verhaal zal als een film aan je voorbij trekken.

CD

Vinyl: