John Novello: Hammond B3 orgel, piano, synthesizers
Billy Sheehan: bas
Time Crunch (2001)
Deep (2000)
High Bias (1998)
Niacin (1997)

Sinds de release van hun titelloze debuutalbum in 1997 vormen John Novello, Billy Sheehan en Dennis Chambers een drie-eenheid zoals we die al een tijdje niet meer gezien hadden. Een keyboardtrio is namelijk niet iets dat nou gelijk als “hip” of “cool” word gezien en zeker niet wanneer de toetsenist in kwestie een uitgesproken voorkeur heeft voor het Hammondorgel. Vanaf hun allereerste album brengen de heren een stevige mix van jazzrock, een beetje funk en een flinke dosis progrock, waarbij het knap moeilijk is om stil te zitten. Zo ook op dit album.

Vanaf de eerste seconde geven ze plankgas. Elbow Grease is één brok energie en dient tevens als platform om de band te introduceren middels een aantal korte solo’s. Sheehan’s zoemende en soms zelfs heerlijk ronkende basspel, het virtuoze orgelspel van Novello en het explosieve drumwerk van Chambers vragen de volle aandacht van de luisteraar. In het titelnummer worden we geconfronteerd met een band die klinkt als Emerson, Lake & Palmer, volgepompt met anabole steroïden. Maar in tegenstelling tot eerdere albums is het niet alleen maar Hammond-geronk dat de sfeer bepaalt. John Novello heeft duidelijk gekozen voor meer variatie op dit album en een goed voorbeeld daarvan is te horen in Stone Face, met zijn atmosferische middenstuk gedragen door de nodige synthesizerklanken, en een sterke synthesizersolo in het laatste deel van dit nummer. Het eerste blok van het album wordt afgesloten met de verrassende cover van King Crimson’s Red, waarin de gitaar voor geen seconde gemist wordt. Bij dit stuk, maar zeker ook bij de eerdere drie nummers, stel ik mij voor hoe UK had kunnen klinken als ze toch op het symfonische jazzrockpad waren gebleven na het vertrek van Bruford en Holdsworth. Met Invisible King wordt de voet van het gaspedaal gehaald. Met zijn fijnmazige web van melodielijnen is het niet extreem rustig maar gewoon een stukje subtieler wat, ook weer tot uiting komt Novello’s mooie pianospel.

De volgende twee stukken hebben beide een lekkere funky insteek met ook hier natuurlijk alle ruimte voor solopassages voor de hele band. Luister vooral eens naar het spel van drummer Dennis Chambers en in het bijzonder ook de klank van zijn drumstel in Daddy Long Leg, die ik als amateur-slagwerker alleen maar kan omschrijven als goddelijk. Dat Niacin niet alleen het supersnelle werk aan kan, laat men horen in Hog Funk, waarin het bijna logge funk annex jazzy geluid van deze band domineert. Glow is dan het eerste echte rustpunt op het album en is het warempel het eerste nummer op dit album zonder dat er een Hammondorgel aan te pas komt. En dan blijkt dus dat Novello net zo goed raad weet op de piano: gevoelvol en subtiel swingend.

Met de laatste drie nummers keren we weer terug naar het explosieve begin van het album. Niacin klinkt hier als een ware achtbaan, voortgestuwd door Novello’s orgel en Sheehan’s monsterbas. De inleiding van Outside Inside Out laat Niacin in optima forma horen, waarbij de pianobreak halverwege als een duveltje uit een doosje komt. Het laatste stuk is vervolgens ook weer een cover: Jan Hammer’s Blue Wind (origineel te vinden op Jeff Beck’s “Wired”). Volgas en volvet komt hiermee het album tot zijn logische einde.

Niacin heeft met “Time Crunch” hèt album afgeleverd dat er vanaf het begin van hun bestaan al aan zat te komen. Daar waar eerdere albums nog te weinig variatie in zich hadden en daardoor gauw gingen vervelen, is deze cd voorlopig de kroon op hun discografie en een must voor iedereen die een zwak heeft voor het tijdloze toetseninstrument: de Hammond.

Christian Bekhuis