Oregon
The Beaver State
The Time It Takes
Timeline
Love On Arrival
Sound Behind Sound

Het nieuws over de geweldig sfeervolle zondagmiddag concerten die onder de naam “Progfrog” worden georganiseerd had mij al een paar keer bereikt, maar nooit was ik eerder in de gelegenheid om te komen. Op zondag 15 januari kwam het toch van en reisde ik samen met mijn zoon van bijna 12 (zijn eerste concert) naar jongerencentrum ’t Blok in Nieuwerkerk aan den IJssel om Nice Beaver te gaan bekijken.

De locatie is helemaal goed. Een kleine maar sfeervolle zaal met bijzonder vriendelijk personeel. Je wordt er vriendelijk welkom geheten en de drankjes zijn helemaal niet duur (colaatje voor een euro!). Wat ook opviel was het uitstekende geluid. Het concept is eenvoudig, maar doeltreffend. Eén band speelt ongeveer anderhalf uur op de zondagmiddag. De toegang is slechts 8,50 euro en rond 17.00 uur is het afgelopen. Kinderen tot 15 jaar zijn gratis. En trouwens, heb je ooit eens een concert meegemaakt waarin het personeel tot drie keer toe langskomt met gratis gefrituurde hapjes?

Nice Beaver - Peter Stel

Zo’n 35 mensen waren deze zondag op Nice Beaver afgekomen. Veel te weinig natuurlijk, deze band verdient een groot publiek. Live heeft deze band nog nooit tegengevallen. Elk optreden weer staat garant voor een spetterend optreden. Ook deze 35 mensen kregen wederom volop waar voor hun geld en beantwoordde elk gespeelde nummer met een bijzonder enthousiast applaus. De setlist bestond uit een mooie dwarsdoorsnede van de twee albums “On Dry Land” en “Oregon”. Tevens stonden er drie nieuwe nummers op de setlist. Van die nieuwe nummers was Rainbow’s End zeker een hoogtepunt. De opbouw is hier prachtig, evenals als het sterkte gitaarspel van Hans Gerritse.

De laatste keer dat ik Nice Beaver zag introduceerde ze een nieuwe drummer. Tijdens dit optreden werd er wederom een nieuwe drummer aan het publiek voorgesteld: Corné van Disseldorp. Vele bands worstelen om goede muzikanten te vinden, maar ogenschijnlijk heeft Nice Beaver daar geen last van. Deze nieuwe aanwinst speelde namelijk geweldig. Met een enorme drive en zichtbaar spelplezier bewees hij goed in deze formatie te passen.

Nice Beaver - Corné van Disseldorp

Nice Beaver - Erik Groeneweg

Nice Beaver werkte in 2011 ook mee aan ons jubileumalbum “Prog NL” met het sterke nummer Tijdlijn. Dit werd dus ook gespeeld, maar dan in Engelse versie. Ook de afsluiter (toegift) Sound Behind Sound bleek een sterk nieuw nummer te zijn. Het wordt nu dan ook serieus tijd dat de band met een nieuw album gaat komen. Het laatste album stamt uit 2004. Het is dan niet verwonderlijk dat bijna acht jaar later maar 35 mensen naar je optreden komen. Ik heb het al vaker gezegd: Nice Beaver behoort tot de top van de Nederlandse progscene en dat vind ik nog steeds. Een nieuw album is echter wel een voorwaarde om niet helemaal in de vergetelheid te raken.

Verslag: Maarten Goossensen
Fotografie: Ard van den Heuvel