Michiel Ferweda: gitaar
Matthijs Helder: gitaar, toetsen en zang
Robert Koole: drums
Han Schilder: basgitaar
For The Boatman (2008)
Promo 2007 (ep, 2008)

Oceana Company opereert vanuit Zwolle en bestaat uit Michiel Ferweda (gitaar), Matthijs Helder (zang, gitaar en toetsen), Robert Koole (drums) en Han Schilder (basgitaar). Ofschoon de band pas enkele jaren bestaat, hebben de leden reeds enige tijd ervaring opgedaan in bands als The Black Atlantic, Elephantum en Stone In Egypt. Met Oceana Company wil het viertal naar eigen zeggen “de geijkte psychedelische stonerrock” achter zich laten door meer ruimte te scheppen voor “sfeer, dynamiek, melodie en melancholie”.

Het eerste teken van leven van de nieuwe band is de ep “Promo 2007” welke in januari 2008 verschijnt. Deze in eigen beheer uitgebrachte kortspeler telt helaas slechts drie tracks en dat is natuurlijk aan de magere kant om een ondubbelzinnig oordeel te kunnen vellen. Desalniettemin kan ik bekrachtigen dat de vier op deze schijf andere muzikale wegen (willen) inslaan. Weliswaar hoor ik hier en daar nog wat flarden Kyuss of Queens Of The Stone Age, maar deze worden regelmatig overstemd door klanken van Anekdoten, Motorpsycho, Porcupine Tree of Radiohead.

Oceana Company extraheert kwistig uit allerlei verschillende muziekgenres als hardrock, indierock, progressieve rock, psychedelische rock en stonerrock om vervolgens deze elementen in een eigen mengsel onder te brengen. De ervaring van de vier heren en het uitstekende productiewerk weten echter te voorkomen dat deze mengelmoes als los zand aan elkaar komt te hangen. Deels door het gebruik van een echte Mellotron kan de band voornamelijk bij Freedom Of Mind het in de inleiding aangestipte doel verwezenlijken. Het is dan ook grotendeels om die reden dat ik de tweede track als het prijsnummer van deze nog geen kwartier durende schijf beschouw.

Aan de andere kant laat “Promo 2007” evenwel ook horen dat het viertal hier en daar nog zoekende is naar een eigen muzikale identiteit. Daar is uiteraard niets mis mee en indien de ingeslagen weg in het verlengde ligt van Freedom Of Mind en de twee recentere songs op MySpace, ben ik alvast erg nieuwsgierig naar het daadwerkelijke debuut van deze heren.

Frans Schmidt