Ire (8:10)
Sakari Ojanen: gitaar, zang
Joni Palmroth: basgitaar
Jussi Poikonen: gitaar
Ville Viitanen: drums
The Treachery of Senses (2012)

Waar de meeste winnaars van talentenjachten na een enkel hitje in de vergetelheid raken of aan een seizoen Dancing with the Stars mee gaan doen, komt er soms wel iets interessants uit voort. Oddland won de Suomi Metal Star wedstrijd, en dat was niet zonder reden. Finland is altijd al een mooie kweekvijver geweest voor de hardere muziek, vooral het soort waarbij instrumentbeheersing voorop staat. Als ook de grote Dan Swanö zegt dat dit een van de beste platen is die hij ooit gemixed heeft, dan mag je er van uit gaan dat Oddland geen eendagsvlieg is.

De muziek van Oddland ligt eigenlijk geheel in de lijn der verwachting. Als je progressieve metal zegt, zeg je ook Dream Theater. Deze band is van zoveel invloed geweest dat je die invloed haast door het hele genre heen kan horen. Ook Oddland bedient zich van de typische tegendraadse ritmes en semiklassieke loopjes waar de Amerikanen zo groot mee zijn geworden. Voeg daar aan toe de Finse afkomst en dat Oddland nét iets harder van leer trekt mag ook geen verrassing meer heten. Muzikaal is het allemaal dik in orde, maar dat is niet de onderscheidende factor.
De echte winst behaalt deze band op het vocale vlak. Ojanen heeft een dijk van een stem, maar belangrijker nog: dit is waar de interessantere invloeden van de band tot hun recht komen. Alice In Chains is een grote inspiratiebron voor Oddland, en laat nou net deze band bekend staan om de prachtige zangmelodieën van Jerry Cantrell en Layne Staley. De woorden grunge en progmetal zullen niet vaak in dezelfde zin voorkomen, maar in de beschrijving van dit uitstekende debuut vallen ze probleemloos samen. Het zorgt in bijvoorbeeld het nummer In The Eyes Of The Mourning voor prachtige momenten, die deze plaat net dat broodnodige beetje onderscheidend karakter geven. Ook Opeth is goed terug te horen in zowel de rustigere als de volaan metal momenten. Dat dit bij het nummer Ire doorslaat tot een iets minder geraffineerde bijna-kopie van Opeth, vergeten we dan maar even omdat het wel héél erg lekker klinkt.

Oddland is een band die het aanbrengen van dynamiek in nummers goed in de vingers heeft. De plaat is heel goed van begin tot eind te beluisteren en het smaakt ook naar meer. Elke band in dit genre zou trots mogen zijn op zo’n album, laat staan op zo’n debuut. De genrevreemde invloeden maken het geheel tot een erg leuke plaat, maar het is tegelijkertijd ook de redding van de band. Binnen het genre zijn er enorm veel bands waar kwalitatief helemaal niks op valt af te dingen, maar waarvan je ook niet kan zeggen dat ze de middelmaat ontstijgen. Oddland doet dat wel, maar nipt.

David Nummerdor