The Warmth Of Mediocrity  (2013)
Appalachian Court (2012)
Human Life In Motion (2011)
Deathanity (2008)
Redriven By Fate (2006)
Driven By Fate (2003)

Dit zou hem wel eens kunnen zijn, de cd waarmee de Amerikaanse progmetalband Odin’s Court wereldwijd doorbreekt. Klinkt al hun eerdere werk nog leuk en aardig, op “Turtles All The Way Down” is Odin’s Court uitgebreid met een geweldige zanger, Dimetrius Lafavors, met als gevolg dat de band nu de juiste professionaliteit  uitstraalt. Compositorisch is de grote man achter de band gitarist, toetsenist, zanger en multi-frobelaar Matt Brookins niet ongevoelig gebleken voor deze bezettingstoename. Je kan gerust stellen dat hij daardoor het uiterste uit z’n muzikale bovenkamer heeft gehaald. Het resultaat mag er zijn.

De progmetal van Odin’s Court steunt hoofdzakelijk op de hardrockpoot. Voor progmetal begrippen is de muziek eigenlijk te weinig complex. Tevens heeft het album een vrij toegankelijk en catchy geluid. Het heeft het materiaal er echter niet van weerhouden bol te staan van de fijne kneepjes en de geraffineerde partijen waardoor het beluisteren van “Turtles All The Way Down” een prettige aangelegenheid is. Ik zeg ja. Wel moet je je dan langs het wat weinig originele concept heen wurmen, want dit is de zoveelste plaat die gaat over het universum en de vraag naar ons bestaan. Voor het gemak zijn de nummers in drie groepen onderverdeeld. Universe telt er vijf, Live zes en Everythink twee. Non- info, ik weet het.

Oké, laten we ons bezighouden met wat echt van belang is, de fonkelende gitaarsalvo’s bijvoorbeeld van Brookins en zijn kompaan Rick Pierpont. Luister even naar de openingstrack en voel de goodwill meester van je worden. Het maakt niet uit: overal hoor je die breed uiwaaierende gitaren galmen, in bombastische nummers als But What’s The Question en Insomnia, in  een powerbalad als Life’s Glory of in daverende stukken als The Death Of A Sun en het instrumentale Back Where The Daffodils Grow. Ondertussen rifft een ieder er lustig op los, het is buitengewoon aanstekelijk met al die pakkende melodieën en met al die passende toetsenriedels.

Ook spint de band er enorm garen bij dat zanger Lafavors met zijn warme stem al na een paar woorden iedereen in de pocket heeft. Dat hij een groot bereik heeft is wat mij betreft een must, zodat hij niet gaat gillen in de hoge regionen, iets waar deze jongen een broertje dood aan heeft. Niet alleen is Lafavors een prettige leadzanger, ook mag je genieten van de nodige samenzang.

Een merkwaardig fenomeen is dat ik me geen moment gestoord heb aan de razende salvo´s  van de dubbele bassdrum, sterker nog: het instrumentale The Depths Of Reason mag zich dankzij deze retteketet rekenen tot mijn favorieten.

De goed gevarieerde plaat sluit af met Box Of Dice (Does God Play?), een bijna 18 minuten durende epic waarin de band nog enkele nieuwe facetten aan zijn spectrum toevoegt.  We horen Odin’s Court ruig doen als Metallica maar ook bevat het nummer een broeierig stuk in de lijn van Journey en Toto. De epic is een waardige afsluiter.

Jarenlang heeft Odin’s Court z’n albums zien verschijnen via een serieus label en het zal dan ook een gevalletje van bad timing zijn dat “Turtles All The Way Down” juist nu in eigen beheer op de markt komt. Net nu de heren de plaat van hun leven hebben gemaakt schitteren de grote jongens door afwezigheid. Ik vind dat jammer.