Cope (7:47)
Christoph Härtwig: gitaar
Michel Jahn: gitaar
Lutz Möllmann:drums
Florian Zeh: basgitaar
Well (2022)

OK WAIT is een nieuwe Duitse band uit Hamburg en is gevormd door leden van Sonic Black Holes, Rodha en Barrels, die post rock geluiden verbindt met metal, noise en hier en daar wat elementen uit de progressieve rock.

Na ontbinding van Sonic Black Holes maakte gitaristen Christoph Härtwig en Michael Jahn, samen met de ritmesectie van Florian Zeh en Lutz Möllmann, optimaal gebruik van de lockdowns om nummers te schrijven en op te nemen. Wat direct opvalt bij het luisteren naar het album is de geluidsproductie. Bedenk daarbij dat de meeste delen thuis zijn opgenomen en geproduceerd. Geïnspireerd op de albumhoes verdient in dit geval Härtwig een mooie hanenveer voor het mixen en een pluim voor Magnus Lindberg als mastering engineer.

Hun debuutalbum getiteld “Well” bevat vijf langlopende nummers die tussen de acht en vijftien minuten klokken zonder dat het ook maar geen moment verveelt. OK WAIT verstaat de kunst het epische met het atmosferische door middel van pakkende riffs passend te combineren. Gedurfd starten ze gelijk met het langste nummer, Wait. Met een solide ritmesessie en diepe baslijnen ontwikkelen zich lange instrumentale texturen met verschillende raggende gitaren als bindweefsel. Het progressieve zit hem hier in de afwisseling tussen zachtere en hardere passages en akoustisch gitaarwerk waarmee het nummer opent.

Blow staat wat dichter bij post metal ​​met hier en daar wat noise trekjes dankzij stevige gitaarriffs en een monolithische ritmesessie, terwijl Time dankzij de toevoeging van lapsteel een net zo’n verrassende keuze als stijlbreuk is. Het zijn hier de subtiele veranderingen in dynamiek waardoor de interesse vastgehouden wordt en OK WAIT zichzelf in staat stelt om zich meer te profileren dan alleen de standaard post rock.

Met meer dan twaalf minuten verkent het in Dust de meer melodieuze grenzen van post rock met uitstapjes naar prog waardoor dit nummer meer een thematisch geheel wordt. Met Cope eindigt het volledige instrumentale album met meer donkere klankkleuren en kenmerkende ruis accenten.

Waar in post rock de nummers vaak extravagant of lange surrealistische titels meekrijgen zijn ze door OK WAIT hier juist kort en bondig gehouden. Daar tegenover laten de ervaren muzikanten juist zien dat ze bedreven zijn in het creëren van lange intense instrumentale texturen met goede gitaarbindingen en gelaagdheid waarmee zij een prima debuut maken. Een geslaagde mix van post rock, prog en post metal en een aanrader voor liefhebbers van deze gemengde genres dankzij de geslaagde opbouw van lange instrumentale plots en het samenspel tussen twee gitaren.