Johannes Erdmann: gitaar, zang
Arne Kinast: basgitaar
Anna-Kristina Linnemann: zang
Benjamin Offeney: gitaar, zang
Philipp Schräder: toetsen en fluiten
Old World (2017)

Oknos is een symfonische metal band uit Hannover, Duitsland. Geïnspireerd door bands als Nightwish en Delain heeft zanger en gitarist Johannes Erdmann Oknos opgericht in 2013. In Anne-Kristina Linnemann vond hij zijn vrouwelijke tegenpool die het leeuwendeel van de zang voor haar rekening neemt. Het debuut “Old World” is een conceptalbum – of liever nog een rock opera -geworden met als thema een tragisch liefdesverhaal en een filosofisch tijdreisvraagstuk. Het album is uitgebracht op het nieuwe FemMeropa label, dat zich exclusief richt op Female Fronted Metal bands uit Europa.

Het album start met een Prologue die de route voor het album uitstippelt. Met Struggle gaat het album dan echt van start, waar stevige gitaarriffs en zware drumpartijen regelmatig de lieflijke stem van Linnemann overstemmen. Het titelnummer Old World start op een Oriëntale (Oosterse) wijze en mondt uit in een stevig rocknummer. Sin introduceert het vrouw-man vocalen concept en met Fire hebben we de onmisbare ballad te pakken.

Het probleem van het album is dat Oknos een redelijk voorspelbaar album heeft gecreëerd, duidelijk het recept van menig symfonisch metalband volgend, maar ook nergens een eigen draai daaraan weet te geven. Het album kabbelt lekker voort, met mooie gitaren, drums en toetsen en ook zangeres Anne-Kristina Linnemann kan aardig zingen. Maar ik mis het verrassingselement en uitspattingen waardoor dit album boven de massa kan uitspringen.

De fluit op onder andere Guiding Light brengt enige uitzondering aan op het album en ook het slotnummer Requiem is opvallend te noemen. Dit ruim acht minuten durende epos bevat voldoende afwisseling om weer op te veren. Het nummer start met blazers en schitterende gitaarondersteuning. Het gitaar- en drumgeweld wordt afgewisseld met rustige interludia en in een duet weten beide gitaristen elkaar goed aan te vullen.

Met “Old World” heeft Oknos een eerste album aan de Duitse symfonische en female fronted scene toegevoegd. Zeker geen slecht album, maar ik ben bang dat het in de grijze massa ten onder zal geen. Voor een volgend album dient de band een meer eigen geluid te ontwikkelen. De potentie is er zeker.

Mario van Os