Israëlische band Orphaned Land is altijd betrokken en wil door zijn muziek een boodschap van vrede en eenheid promoten. Elk album van de band is doorspekt met deze boodschap en het is dan ook moeilijk – net zoals in alle voorgaande recensies – om deze vredesboodschap te negeren.
“Unsung Prophets & Dead Messiahs” is wederom een conceptalbum. Daarmee grijpt het terug op hun succes album uit 2010, “The Never Ending Way Of Orwarrior”, zonder de uitgezette lijn van “All Is One” te verlaten. Het progressieve karakter van een conceptalbum, met symfonische en emotionele composities, gecombineerd met het meer rechtstreekse metal geluid van hun voorlaatste album. Het 36-koppige koor en het oriëntaalse strijkorkest is gebleven en ook de vele gastmuzikanten, waaronder Steve Hackett, Hansi Kürsch en Tomas Lindberg.
Het concept achter het album is een protest tegen het menselijke gedrag, gebaseerd op “Allegory Of The Cave” geschreven door de Grieks filosoof Plato. Plato schreef dit als een metafoor over het menselijk gedrag die een grootheid en ‘geschenk aan de mensheid’ als Socrates vermoorden omdat ze hem niet begrepen. Ook in onze huidige tijd kunnen we grote profeten negeren en ‘Messiahs’ vermoorden omdat we onwetend zijn voor de gruwelijke dingen in onze wereld. Dit terwijl we alles weten over onbenullige dingen, zoals het leven van de Kardashians. Een complexe en moeilijk te doorgronden verhaallijn. Maar als je middels de teksten – die natuurlijk opgenomen zijn in het cd-boekje – de nummers volgt, word je gedwongen om na te denken over je eigen standpunt en hoe vrede te bereiken is.
Om het concept beter te kunnen doorgronden kun je ook kijken en luisteren naar de achtergronden bij het concept – inclusief een track-by-track toelichting op de songteksten – door frontman en oprichter Kobi Farhi op Youtube. Indrukwekkend hoe de band tracht mensen te bereiken door zijn muziek en zodoende vriendschappen smeedt, begrip creëert en de ogen opent van een ieder. Hun boodschap voor vrede maakt hen tot de ware ambassadeurs van hun land en heeft hen erkenning en vredes awards opgeleverd. Maar ook hun ‘Oriëntale Metal’ is een begrip geworden in de gehele wereld.
Het vertrek van mede oprichter Yossi Sassi (in 2014) heeft zeker invloed gehad op het muzikale karakter van de band. De boosheid die Farhi legt in zijn teksten doorklinkt in de heftigheid en hardere stijl van de muziek en lijkt daarbij niet meer geremd door het technische perfectionisme van Sassi. Ook de Oosterse traditionele muziek klinkt veel meer door, zonder teveel gebruik te maken van de Westerse invloeden. Het album is nog meer dan zijn voorgangers doorspekt met grunts en screams. In het nummer We Do Not Resist worden de grunts sterk op de voorgrond gebracht, waardoor de teksten – zoals ‘Children die while …’ – extra kracht worden bijgezet. Overigens worden heftige vocalen mooi afgewisseld met emotionele vrouwelijke vocalen, waardoor de tegenstrijdigheid in belevingswerelden ook wordt geaccentueerd.
Het openingsnummer The Cave start met liefelijke vrouwelijk gezang, waarna op pakkende wijze de Oosterse snaarinstrumenten – aangevuld met cleane vocalen en het grootse koor – het nummer vormgeven. Totdat Farhi uitschreeuwt ‘Gods. Blind. Death’. Hier wordt het nummer heftiger en wordt de boodschap van het nummer duidelijk kracht bijgezet. De teksten en muziek zijn daarmee perfect in harmonie. Het koor, de cleane zang en grunts, maar ook de stringsessies, gitaarsolo’s, toetsen, drums en percussie geven dit nummer een zeer afwisselende dynamiek. Een schitterende opener waarmee de toon voor het album is gezet.
Het gehele album kent één aaneengeregen flow, maar bevat voldoende afwisseling zowel binnen de nummers als tussen de verschillende nummers. We Do Not Resist en In Propaganda kennen een heftige boosheid en woede, terwijl All Knowing Eye een ingetogen en emotionele ballad is met overigens schitterend gitaarwerk. Op een drietal nummers zijn speciale gasten uitgenodigd om mee te doen, zo horen we Steve Hackett op Chains Fall To Gravity, Hansi Kürsch (zanger Blind Guardian) op Like Orpheus en Tomas Lindberg (zanger At The Gates) op Only The Dead Have Seen The End of The War. Hackett verleent hiermee – ook al is het maar een heel bescheiden bijdrage – een wederdienst voor het gastoptreden van Farhi op zijn album “The Night Siren”. Het nummer Only The Dead Have Seen The End of The War krijgt door de death metal vocalen van Tomas Lindberg wel iets heel speciaals. Dit is stevigste nummer van het album geworden, waar de Zweedse death metal vermengd wordt met Oriëntaalse klanken.
Het zesde studio album van de Israëlische band Orphaned Land is een prachtig manifest geworden voor wereldvrede en tegen de onwetendheid en onverschilligheid van de mensheid. Muzikaal vormt het een verbinding tussen de Oosterse folk metal en de Westerse prog metal. Voor de liefhebbers van het symfonische brute geweld van Opeth, het orkestrale en bombastische geluid van Rhapsody Of Fire en de symfonische metal van Symphony X, die ook niet bang zijn voor de traditionele folkloristische Hebreeuwse/Arabische klanken van bijvoorbeeld Myrath, kunnen dit album weer gerust aanschaffen. Orphaned Land heeft een stevig, maar progressief, metal album gemaakt met een vredelievende boodschap.
Mario van Os