Het meest opvallende aan het geluid van de Portugese band PAUS is ook het meest opvallende aan hun liveopstelling: centraal op het podium staat een dubbele drumkit waar de twee drummers van de band tegenover elkaar op spelen. Zoals je zou kunnen verwachten van een band met twee drummers maakt PAUS zeer stuwende muziek met veel groovende ritmes. In de half gevulde Merleyn in Nijmegen wist de band dan ook moeiteloos het publiek mee te krijgen.
De muziek van PAUS is zeer eigenzinnig en moeilijk te vatten. Het laat zich nog het beste omschrijven als psychedelische elektroprogrock met Zuid-Europese elementen en een fikse dosis humor. Joaquim Albergaria en Hélio Morais zijn beiden beesten van slagwerkers, en met bassist Makoto Yagyu en gitarist Fábio Javelim, die beiden ook toetsen spelen, produceren zij een energieke geluidsbrei die zowel fysiek als geestelijk aankomt bij het publiek.
Live komt de muziek van de band veel beter tot zijn recht dan op het recente album “Clarão”. Hoewel de gespeelde nummers allemaal van dat album komen, mist het album wat van de manische energie die de band live tot zo’n ervaring maakt. Drumstokken vliegen rond, het regent zweetdruppels en de gemiddelde houthakker zou jaloers zijn op de wijze waarop Albergaria en Morais hun siamese drumstel bespelen.
Dat PAUS live fans weet te winnen blijkt ook tijdens een van hun regelmatige babbeltjes met het publiek. In de zaal blijken meerdere mensen te zijn die naar aanleiding van een eerder optreden in Arnhem zijn afgereisd naar Nijmegen om opnieuw de band gade te slaan. En inderdaad, PAUS is live een intense ervaring, zodat het fijn is dat de band het publiek maar een krappe anderhalf uur onderwerpt aan zijn geweld. Maar zeker is wel dat de volgende keer dat ze in Nederland spelen er vast nieuwe fans zullen komen die ze hebben gewonnen in Nijmegen.
Verslag: Christopher Cusack
Foto door: Pedro Claudio