The Window Of Life (1993)
The World (1991)
Kowtow (1988)
9:15 Live (1986)
The Jewel (1985)

Goeie titel.

De maximaal haalbare concertduur op een dvd zal er niet door gebroken zijn, maar met 2 uur en 50 minuten zuivere speeltijd is het toch een lange zit voor je beeldscherm. Veel belangrijker dan de speelduur is natuurlijk de kwaliteit, maar na 30 jaar Pendragon mag je van Barrett en zijn band niets minder verwachten dan topkwaliteit. En dat is dan ook wat je krijgt, in zijn puurste vorm. “Concerto Maximo” is misschien wel de beste dvd van Pendragon ooit.

Opgenomen op 8 oktober 2008 in het inmiddels overbekende Teatr Slaski in Katowice, Polen, stond deze toer in het teken van de zojuist uitgekomen “Pure”. De band durft het blijkbaar nog niet aan deze hagelnieuwe cd geheel uit te voeren, zodat we helaas nog een paar klassetracks van deze cd missen, maar dat neemt niet weg dat Eraserhead en It’s Only Me vertegenwoordigd zijn in gloedvolle uitvoeringen.

Voor de rest is de setlist een kwestie van ‘welke klassiekers stonden er niet op de twee jaar daarvoor uitgekomen en ook al in Katowice opgenomen “And Now Everybody To The Stage”. Oké, The Wishing Well en Sister Bluebird staan op allebei, en Breaking The Spell mag sowieso op geen enkele Pendragon-dvd ontbreken, maar voor de rest vult deze dvd mooi de hiaten van de vorige dvd op.

Een nog belangrijker verschil is de aanwezigheid van de nieuwe drummer, Scott Higham. Mocht op de vorige dvd Joe Crabtree als tijdelijke kracht zijn zeker niet geringe kunsten laten zien, van Higham kan je alleen maar angstvallig hopen dat hij blijft. Zijn jeugdige enthousiasme (en zoveel jonger dan de rest van de band lijkt hij me niet) is van buitengewoon groot belang voor de band. Waar in het verleden Pendragon nog weleens op de Nick Barrett Band leek, lijkt deze geweldige drummer zelfs de immer stoïcijnse Clive Nolan tot bewegen aan te zetten en de introverte Peter Gee lijkt zowaar te genieten in zijn rol. Daarmee is weliswaar Barrett de leider van de band, maar Scott Higham zeker de aanjager.

Dat Nick Barrett’s gitaarspel ongeëvenaard is, staat buiten elke twijfel. Elke solo is een hoogtepunt. A Man Of Nomadic Traits, kippenvel. Breaking The Spell, hartverscheurend. Masters Of Illusion, lyrisch. The Shadow, episch. It’s Only Me. Learning Curve. Help, allemaal mooi!

Maar daarnaast lijkt zijn stem wel beter te worden met de jaren, wat je zeker niet van elke progzanger kan zeggen. Dat valt vooral op bij And We’ll Go Hunting Deer, waar Barrett het liedje een octaaf hoger zingt dan op de plaat. Sowieso is “The World” goed vertegenwoordigd, ook The Voyager komt langs, waarin Peter Gee de gitaarsolo aan het begin verrassend genoeg voor zijn rekening neemt, en na twee-en-een-half uur spelen, trakteert de groep het dankbare Poolse publiek nog eens op Queen Of Hearts. Complete versie, dat dan wel. En alleen die uitvoering is de aanschaf van de dvd dubbel en dwars waard.

Op de achterkant verdedigt Barrett bijna de release van deze dvd, zo kort na de vorige. Nergens voor nodig, want “Concerto Maximo” is niet zomaar een tussendoortje, het is een verslag van een topgroep op zijn absolute hoogtepunt. Klasse!

Bestel deze cd rechtstreeks bij Discorder