Utrecht...The Final Frontier live (1995)
The Window Of Life (1993)
The World (1991)
Kowtow (1988)
9:15 Live (1986)
The Jewel (1985)

Het bespreken van dvd’s in de prog en metalscene heeft tegenwoordig een wat verveeld karakter, omdat we momenteel dikwijls dezelfde opnamesetting zien. Veel prog dvd’s zijn namelijk in het bekende Poolse Wyspianski Theater te Katowice opgenomen, waar de zaal zo ingericht is dat er op goedkope en makkelijke manier opnamen gemaakt kunnen worden. Ook het feit dat Metal Mind deze dvd heeft uitgegeven, beangstigt het vermoeden dat dit een ‘één in een dozijn dvd’ is geworden, temeer omdat het Britse Pendragon bijna al zijn dvd’s van de laatste jaren heeft opgenomen in dit theater.

Desondanks proberen we deze dvd toch met de nodige onbevangenheid te bekijken. Vanaf het begin van de dvd is het duidelijk dat de vier Britten zin in het concert hebben. “Het zou ook anders zijn”, hoor ik u denken, en gelijk heeft u. Want ondanks dat de heren diep in de middelbare leeftijd zijn gearriveerd, straalt er veel enthousiasme van hun spel. De band speelt op de dvd een weloverwogen mix van nieuwe en oude nummers, hetgeen een mooie afwisseling in geluid brengt. Regelmatig  zijn er kippenvelmomentjes, bijvoorbeeld als  je de vingers van Clive Nolan op de toetsen van zijn keyboard ziet bij de  beginklanken van het nummer Ghosts van Window Of Life. Hoewel het al bijna weer twintig jaar oud is, zet het toch weer aan tot een soort melancholiegevoel. Het nummer is magnifiek uitgevoerd en je kan tijdelijk weer helemaal wegdromen naar de tijd toen neo-prog nog een serieuze aangelegenheid was.

Wat opvalt aan de dvd is dat zanger Nick Barret overduidelijk een groot vakman is, ondanks zijn wat smoezelige uiterlijk op de dvd. Bekend met zijn vaak nukkige houding, frappante levensinstelling en pittige uitspraken in de pers kan ik toch niet ontkennen ook bewondering te hebben voor de Brit. Oké, de man zingt niet overal even helder en zuiver, maar hij combineert uitgebreide solo’s en riffs met intensieve en gepassioneerde zang, waar hij over de hele linie netjes binnen de lijntjes blijft. En hoewel hij waarschijnlijk niet de meest begenadigde en talentvolle gitarist ooit is, kan hij mij toch ongelooflijk boeien met zijn spel. Zo ook tijdens het kippenvel opwekkende If I Were The Wind van Not Of This World.  Echt heerlijk!

Uiteindelijk kan je ook bij deze dvd je afvragen wat hier nu weer de toegevoegde waarde van is. Natuurlijk staan er mooie foto’s op, kan je er een goede documentaire en interview op vinden, maar is het nodig als Pendragon fan om ook deze weer aan te schaffen? Ach, als Pendragon addict ongetwijfeld, maar voor de slechts ‘geïnteresseerden’ in de band is dit geen must have. Die koopbeslissing laat ik dan ook geheel over aan de liefhebber. De kwaliteit en genotswaarde van de muziek op de dvd is wat mij betreft zeker een afweging waard…