From the Film "Birdy" (1985)
Plays Live (1983)
Security (1982)
Peter Gabriel 3 (1980)
Peter Gabriel 2 (1978)
Peter Gabriel 1 (1977)

Hij is op twee weken na net zo oud als mijn moeder, en is vijf dagen later jarig dan ik. Mijn held, een waterman op en top: eigenwijs, zo gek als een deur, strevend naar een perfectie en daarbij het liefst op zo’n makkelijk mogelijke manier. Peter Gabriel: de luie perfectionist. Het wordt tijd dat-ie opgroeit. Maar dat doet hij natuurlijk niet. “Growing Up Live”, het verslag van twee concerten in Milaan, Italië, is een concertfilm die zijn weerga niet kent.

Aan de basis van de concertreeks -en dus ook deze dvd- ligt het feit dat muziek en theater voor Peter Gabriel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het zal daarom niet verbazen dat beide elementen volmaakt op elkaar zijn afgestemd. Elk liedje heeft haar eigen ‘show’, haar eigen belichting, haar eigen verrassingen. Ik ga ze niet allemaal verklappen.

Muzikaal gezien staat in ieder geval alles als een huis. Gabriel wordt omringd door een vijftal klassemuzikanten, die stuk voor stuk krachtig hun mannetje staan. Dat Tony Levin op stick, elektrische cello en basgitaar indruk maakt, behoeft geen uitleg. En ondanks dat ik David Rhodes volgens mij nog nooit een solo heb horen spelen, is hij een belangrijk vast gegeven in de band. De toetseniste Rachel Z blijkt een regelrechte ontdekking, wat ook opgaat voor Melanie Gabriel, Peter’s dochter. Zij laat in Downside Up horen een bijzonder aangenaam klinkend stemgeluid te bezitten, teder als een teddybeer, breekbaar als kristalglas. Het maakt nieuwsgierig naar haar solo-cd.
Ook veel indruk maken rustige liedjes als Sky Blue, met de Blind Boys Of Alabama als gast, en het sfeervolle Mercy Street, waarin het podium als water is, en de maan schijnt over Melanie in haar bootje rondvarend. Richard Evans speelt op fluit de sterren van de hemel. En dat een liedje als Secret World van het scherm afspat en uit je boxen blaast, zal voor een artiest als Peter Gabriel ook geen verrassing zijn. Mooi is het allemaal wel.

Theatraal gezien is de dvd een lust voor het oog. In elk nummer gebeurt wel wat. Voor de “Growing Up”-toer gebruikte Gabriel een rond podium, geplaatst in het midden, zodat iedereen van het publiek een goed zicht heeft op wat er gebeurde. Maar feitelijk is het geen rond podium, maar een verticaal podium, helemaal in het thema van zijn laatste plaat “Up”. Geheel volgens dat thema is er een beweegbare balustrade (ook rond) die naar gelieve naar boven en naar beneden beweegt. Meer aandacht vraagt echter de op een gegeven moment zich ontpoppende bal, die midden boven het podium hangt. Wat daar allemaal mee gebeurt…

Opvallend zijn de in het oranje gehesen crewleden (vast allemaal Nederlanders), onmisbaar voor het verloop van de show. Op de dvd zijn ze (gelukkig!) net zo opvallend als tijdens de concerten. Slim trouwens, om ze in een felle kleur te laten vertonen. Verbergen kunnen we ze niet op een open, rond podium. Dan maken we maar extra opvallend, zodat ze nergens storen. Sterker nog, ze horen erbij.

Je hoort en ziet het: Peter Gabriel mag een jaartje ouder zijn geworden, hij blijft de eigenwijze waterman. Meer is niet altijd minder, zeker niet als het gepaard gaat met zoveel kwaliteit. “Growing Up Live” is zonder enige twijfel de beste live-dvd van de afgelopen jaren. Ik hoop dat hij nooit volwassen wordt.