Over (1976)
Nadir's Big Chance (1975)
In Camera (1974)
The Silent Corner And The Empty Stage (1974)
Chameleon In The Shadow Of The Night (1972)
Fool's Mate (1970)

Wat Robert Fripp deed door Discipline om te dopen tot de volgende incarnatie van King Crimson, en Trevor Rabin deed door Cinema om te vormen tot het nieuwe Yes, dat had Peter Hammill met een beetje commercieel inzicht natuurlijk ook moeten doen met zijn K-Group. Want hoewel “Sitting Targets” (1981), “Enter K” (1982) en deze “Patience” (1983), ver afstaan wat Van Der Graaf Generator in de jaren ’70 deed, geldt dat evenzeer voor bovenstaande groepen, die er toch bepaald niet onder geleden hebben. Samen met de in 1985 verschenen live-dubbelaar “The Margin” had dit een mooie tweede, derde, of vierde fase van deze illustere band geweest.

De bovenstaande constatering of fantasie geeft de lezer ondertussen wel goed aan hoe ik “Patience” inschat: als een product van het begin van de jaren ’80 dat gemakkelijk als VdGG-plaat had kunnen worden uitgebracht. In die opmerking schuilt tevens een gevaar, want deze zou verkeerd uitgelegd kunnen worden. Er zijn namelijk ook – voor alle duidelijkheid – platen van Peter Hammill die nooit als VdGG kunnen worden gezien, maar wel veel beter zijn (ik noem “A Black Box”, of “Over”, of een latere plaat als “What Now?” and “Incoherence”).

Maar even los van alle verbanden in de discografie van Hammill, hoe is “Patience” op zichzelf gemeten? Het bevat acht tracks, waarvan het prachtige Just Good Friends, de opener Labour Of Love en de slepende afsluiter Patient de bekendste zijn geworden. Dat neemt niets weg van de vijf andere tracks, want er zitten geen slechte nummers tussen. Zeker als je deze cd beluistert en ondertussen de teksten in het boekje meeleest (een gewoonte die ik je sowieso kan aanraden, als je dat niet al soms doet), komen bepaalde details in de instrumentatie (de gitaarsolo’s van John Ellis zijn om door een ringetje te halen), melodie en arrangementen sterk naar voren. Ook vallen je dan grappige teksten op als in Comfortable: ‘She likes to keep God out of church, especially when she prays’. Dan valt je ook pas op dat Patient niet te titeltrack is, want “Patience” betekent ‘geduld’, “Patient” patiënt. En dan toch heel flauw zingen: ‘waiting for the doctor to come’. Is het dan toch de titeltrack? Dit soort grapjes zitten continu door de hele plaat.

Ondanks de kracht van de composities blijft “Patience” aan de andere kant ook op afstand. Het is alsof de plaat je niet echt wil pakken, hij blijft ongrijpbaar. En dat is tevens de aantrekkelijkheid, want dat zorgt ervoor dat je elke luisterbeurt iets nieuws ontdekt. Het is absoluut een plaat die de “Patience” die je erin steekt, dubbel uitbetaalt.

“Patience” is dus erg sterk, maar de koele, afstandelijke sfeer laat tevens zien dat de formule rondom Fury, Mozart, Brain en K alweer is uitgewerkt. Dat Hammill na de uitstekende live-plaat “The Margin” (met Anton Corbijn-hoes!) alweer de K-Group ontbindt, mag geen verrassing heten.