Sander Gommans: gitaar, basgitaar
Erik van Ittersum: toetsen
Daan Janzing: gitaar
Siebe Sol Sijpkens: basgitaar
Koen Stam: toetsen
Wasteland (2018)

Phantom Elite is een nieuwe band aan het female fronted metal firmament. De kern bestaat uit een drietal Nederlandse muzikanten en een Braziliaanse zangeres. De band is gesticht door ex-After Forever gitarist/zanger Sander Gommans. Op deze debuutplaat wordt hij in de credits de ‘man behind the magic’ genoemd. Als muzikant vervult hij slechts een gastrol als (bas)gitarist op verschillende nummers. Ook is hij componist op een aantal nummers.

De oorsprong van dit collectief voert terug op Gommans’ project HDK wat aanvankelijk als een behoorlijk heftige metalband van start ging. Op het tweede album ,“Serenades Of The Netherworld”, ging het al meer een kant op die later zou resulteren in Phantom Elite. Een tweetal nummers van deze plaat (Revelation en het hier als bonustrack toegevoegde Serenade Of The Netherworld) zijn uiteindelijk in een bewerkte versie op “Wasteland” terechtgekomen.

Uiteindelijk resulteert dit allemaal in een aangename prog metal plaat met veel symfonische elementen. Fans van Nightwish of After Forever zullen hier hun neus niet voor ophalen. Marina La Torraca is een prima zangeres. Ze ontbeert de kwaliteit van een Floor Jansen of Tarja Turunen, maar ze bezit onmiskenbaar kwaliteit.

Muzikaal zit het ook allemaal prima in elkaar. Door het grote aantal gastmuzikanten heb ik echter een klein beetje het gevoel dat de band een eigen identiteit mist. De band heeft geen eigen bassist en de veelvuldig ingezette toetsen worden door een drietal verschillende personen bespeeld. Niettemin levert dit hier en daar bijzonder fraaie staaltjes muziek op. Every Man For Himself bevat een aantal spectaculaire breaks en Revelation klinkt veel strakker en vooral beter geproduceerd dan de eerdere versie.

Phantom Elite levert met “Wasteland” een sterk debuutalbum af en wanneer de band een stabiele bezetting kan vinden, kan deze formatie een bestendige toekomst tegemoet zien. Fans van het genre zullen hier geen buil aan vallen

Ralph Uffing