Second Wind (1989)
Breakthrough (1986)
Leave It Open (1981)
Time Is The Key (1980)
Pierre Moerlen's Gong Live (1980)
Downwind (1979)

Toen Pierre Moerlen Gong overnam, was het meteen duidelijk dat de dagen van de pixies, heksen en vliegende theepotten geteld waren. Moerlen (hij overleed in 2005) was een serieuze conservatorium muzkant met een grote voorliefde voor modern klassieke muziek en jazz-rock. Vooral die laatste invloed bepaalde de richting die de band uitging, vooral na het vertrek van Steve Hillage. “Pierre Moerlen’s Gong Live” is zo’n beetje het ijkpunt in een reeks albums die Moerlen onder de naam Gong uitbracht, een schitterende serie waarvan in elk geval de eerste paar platen tot de absolute canon behoren voor elk jazz-rock afficionado.

Met een sterke, voornamelijk Franse bezetting slaagt Moerlen er niet alleen in de mooiste stukken van die platen live te reproduceren, de nummers krijgen in deze bezetting een extra duwtje, waardoor de energie uit de speakers knalt.

Opener Downwind, van het briljante gelijknamige album, is al meteen fijn door de aanwezigheid van Mike Olfield en Didier Malherbe. Het is één van de beste stukken van dat album en ook van deze liveplaat. Dat wil niet zeggen dat de rest van de stukken, zonder Oldfield en Malherbe, inferieur is. Luister maar eens naar het fabelachtige spel van Causse in Mandrake, afkomstig van het overgangsalbum “Shamal”  uit 1975, het fantastische drumwerk van Moerlen in Golden Dilemma of de basgitaarsolo in datzelfde stuk. Dit zijn stuk voor stuk briljante muzikanten.

Weinig te zeuren dus, of het moest zijn dat een drumsolo van bijna 5 minuten tegenwoordige gelukkig niet meer zo vaak voorkomt. Het is knap, maar ook saai en een beetje potsierlijk. En wat jammer dat er niets te doen was aan het einde van de plaat. Crosscurrents wordt na een paar minuten rigoureus uitgefade, als Causse net lekker op dreef is. Dat vond ik toen al jammer, nu is het een enorme gemiste kans.

Maar goed, wat er niet is kun je ook niet oppoetsen. Voor het overige klinkt de plaat zoals we dat van Esoteric zijn gaan verwachten: voorbeeldig. Daarmee is dit een geweldige heruitgave, bijna verplichte kost voor iedereen die van jazz-rock houdt. Mat name Steps Ahead fans mogen “Pierre Moerlen’s Gong Live” niet laten liggen. Een enigszins nostalgisch, maar daarom niet minder groot feest!