Lange tijd bleven de archieven van Pink Floyd gesloten. De ‘Why Pink Floyd?’-campagne bracht daar vijf jaar geleden verandering in, waarna er Immersion-boxen verschenen van drie klassieke albums uit de jaren zeventig, met onder andere interessant demo- en live materiaal. Ondertussen dacht drummer en bandarchivaris Nick Mason al na over een box die de beginjaren van de band zou moeten omvatten. Een titanenklus die uiteindelijk twee jaar duurde en 11 november als het 27 discs tellende “The Early Years 1965-1972” werd uitgebracht. Het uittreksel daarvan is deze dubbel-cd.
Van de tien cd’s in de box is voor “The Early Years 1967-1972: Cre/ation” een aantal hoogtepunten geselecteerd en dat is zorgvuldig gedaan. Natuurlijk ontbreken de eerste twee singles Arnold Layne en See Emily Play niet, evenals Point Me At The Sky, de laatste single van de band uit de jaren zestig. Opmerkelijk genoeg is niet voor a-kant Apples And Oranges gekozen, maar de door Richard Wright geschreven b-kant en popparel Paintbox. Die keuze onderstreept de gedachte dat voor deze dubbel-cd niet klakkeloos is geselecteerd, maar wel een artistiek relevante samenvatting van vijf avontuurlijke jaren van Pink Floyd wordt geboden.
Daarbij komt dat enkele tracks die hun première in de box beleven, ook op “The Early Years 1967-1972: Cre/ation” staan. Zoals In the Beechwoods, een krachtig instrumentaaltje uit de nadagen van de Barrett-Pink Floyd. De BBC-sessie van mei 1969 met sublieme versies van Cymbaline en Green Is The Colour vinden we terug, evenals de uitvoering van Interstellar Overdrive, zoals die werd gespeeld op 9 augustus 1969 in Paradiso.
Op de tweede cd staan vijf outtakes van de sessies voor de film “Zabriskie Point”, de uitgesponnen versie van Embryo voor de BBC en een paar tracks van het opnieuw gemixte “Obscured By Clouds”. Desalniettemin zijn de ware parels Atom Heart Mother (Montreux 1970) en een vroege mix van het tweede deel van Echoes (Nothing, Part 14); die maken deze dubbel-cd alleen al de moeite van het aanschaffen waard. Het zijn unieke snapshots uit de periode dat Pink Floyd driftig experimenteerde in de studio, terwijl de groep op het podium zeer geïnspireerd klonk.
Zoals bij de box het geval is, oogt ook deze release prachtig. Een kleurrijk driedelige digipak met een zeer informatief boekje, inclusief nooit eerder gepubliceerde foto’s en een boeiend essay van Pink Floyd-biograaf Mark Blake. Enig minpuntje aan deze set is dat de samenstellers niet hebben geput uit de demo’s uit 1965; de allereerste opnames die Pink Floyd onder die naam heeft gemaakt. Zeker eentje misstaat niet op deze uitgave, als opener nog vóór Arnold Layne, maar het gaat per slot van rekening expliciet om de jaren 1967 tot 1972.
Zo wisselt “The Early Years 1967-1972: Cre/ation” de meest essentiële tracks uit de begintijd af met een flinke dosis niet eerder verschenen materiaal. Dit is een waardevolle toevoeging aan de Pink Floyd-discografie. Als instap voor de lijvige box, of wie die aan zich voorbij laat gaan en toch wat kersen op de taart wil hebben.
Wouter Bessels