Harald Levang: drums op Father & Son, The Garden en World Of Things
Kjetil Lundø: dubbele bas op Father & Son
Thomas Nilsson: cello op Father & Son en Out Of The Rain
Daniel Palmqvist: tweede gitaarsolo op The Other Side en akoestische gitaar op Out Of The Rain
Crossing Over (2007)
The Second Monologue ep (2005)

Zelf doen, zelf doen!Wie kinderen heeft zal deze kreet wel herkennen. Het zijn gevleugelde woorden die door opstandige peuterpubers met de regelmaat van de klok gebezigd worden, wanneer zij (of hij) in de periode belandt waarin de eigen wil zijn ontwikkeling krijgt. Menig ouder of opvoeder trekt zich in deze gezellige levensfase van zijn kind de haren uit het hoofd. Je zou er kaal van worden, aldus een glimmende vader. Ook de Noorse formatie P:O:B huldigt het principe van het ‘zelf doen’. Zij hebben er, ondanks diverse aanbiedingen van platenmaatschappijen, voor gekozen om hun debuutplaat in eigen beheer uit te brengen. Sterker nog, ze hebben voor het gemak maar een eigen label met de naam FishFarm in het leven geroepen.

En wie zijn dan wel de eigenwijze heren die schuil gaan achter P:O:B? Het hart van de band, die voluit eigenlijk Pedestrians Of Blue heet, wordt gevormd door gitarist Torfinn Sirnes en zanger / toetsenist Johannes Støle, die niet alleen alle nummers schrijven, maar ook de productie van “Crossing Over” voor hun rekening hebben genomen. Wie nu officieel als drummer van de groep gezien moet worden is niet geheel duidelijk, maar volgens de laatste informatie zou die eer voor Harald Levang zijn weggelegd. Hij vormt ook op “Crossing Over” in een drietal nummers een solide ritmesectie met bassist Rudolf Fredly. Overigens zijn de mannen van P:O:B niet zo eigengereid dat ze in het geheel geen hulp aanvaarden, want de prima mix van “Crossing Over” hebben ze overgelaten aan Daniel Flores (Mind’s Eye), die trouwens ook nog op een negental nummers zijn niet geringe drumkwaliteiten etaleert. De mastering van de plaat was in de betrouwbare handen van Mika ‘Finnvox’ Jussila (Nightwish, Masterplan e.v.a.)

Op “Crossing Over” vinden we een aantal bewerkingen van songs die eerder op een demo en de EP “Second Monologue” (2005) zijn beland. Uiteraard zijn deze aangevuld met een aantal nieuwe composities, anders zouden we hier met een wel erg korte cd te maken hebben gehad. Muzikaal gezien trakteert P:O:B de mensheid op een aanstekelijk soort melodieuze (hard)rock met een progressieve onderstroom, waarbij de focus ligt op afgeronde, goed uitgewerkte en compacte composities die bol staan van de infectieuze melodieën en enigszins addictieve refreinen. Een stuwende, uptempo rocker als de melodieuze meedeiner Promises doet denken aan Starbreaker, terwijl in songs als het opgewekte The Garden, de titeltrack Crossing Over, en het met briljant gitaarwerk versierde World Of Things meer dan eens de gedachte aan Mind’s Eye postvat. Het sterk gedrumde The Other Side, waarin een prettige gastsolo van gitarist Daniel Palmqvist de aandacht trekt, vertoont, zeker in het refrein en de samenzang, de nodige trekjes van Kansas ten tijde van hun album “Power”. Dat kan ook gezegd worden van het bijzonder afwisselende en verrassend wendbare The Altar Of Love, een van de hoogtepunten van deze cd. Dat P:O:B ook goed naar Toto heeft geluisterd mag blijken uit het begin van The Line, dat verder wordt gekenmerkt door een lekker orgeltje op de achtergrond. Alleen jammer van die passage halverwege, waarbij Dream Theater wel erg letterlijk wordt geciteerd. Dat laatste gebeurd, spijtig genoeg, ook in het fraaie, lange slotstuk Out Of The Rain. Waar heb dat nou voor nodig! Een complimentje nog voor zanger Johannes Støle, die zich met veel verve profileert als een waar talent. Luister maar eens naar het gevoelig gezongen How Much More Than A Dream, een melodieuze ballade die de sfeer van Shadow Gallery benadert.

P:O:B loopt met zijn geslaagde debuut “Crossing Over” allerminst een blauwtje. Als ze op deze voet verder gaan, dan kunnen we in de toekomst nog mooie dingen van deze Noren verwachten.

Joost Boley