Spring Tidings (2006)
Winter's Edge (2003)
Leap Into Fall (2002)
Summerland (2001)
Free To Random Vol. 2 (2000)
Free To Random (1999)

Een nieuw label in symfoland, Quixote, presenteert het debuutalbum van de Duitse band Poor Genetic Material. Op zich is dit album niet het echte debuut. Eerder al namelijk maakte de band de CD’s “Free To Random Vol.1” en “Free To Random Vol. 2”. Deze albums bevatten ambient-achtige soundscapes en geluidscollages en werden in beperkte oplage in eigen beheer uitgebracht. “Summerland” is dan ook het eerste volwaardige album. Oprichters zijn gitarist Stefan Glom en toetsenist Philipp Jaehne en zij krijgen op dit album hulp van zanger Philip Griffiths en drummer Ludwig Benedek, beiden afkomstig uit de band Alias Eye.

De muziek op dit album heeft overduidelijk raakvlakken met het meer commerciëlere werk van Saga. Shooting Psycho had bijvoorbeeld zo op “Full circle” van Saga kunnen staan. Wouldism is een lang nummer met een uitgebreide toetsenopening. De zang is redelijk maar niet indrukwekkend. De band is duidelijk nog zoekende. Dromerige, door toetsen gedomineerde stukken, wisselen elkaar af met slepende gitaarsoli die helaas nog niet goed zijn uitgewerkt. Het derde nummer Living Desert is in mijn ogen het beste nummer van de CD. De opening van dit nummer kent mooie, zwevende toetsenpartijen die doen denken aan het album “Stratosfear” van Tangerine Dream. De zang klinkt Andy Latimer-achtig waarbij akoestisch gitaarspel voor een mooie achtergrond invulling zorgt. Een lekker late avond wegdroomnummer.Just Another Me, A Secret Song en Late kabbelen maar door. Veel toetsen (zwevend en minder solerend), aardige Michael Sadler-achtige (Saga) zang en rustige, onopvallende gitaarstukjes. Lome muziek die op een warme zomeravond wel aardig klinkt. Het slotstuk duurt bijna 12 minuten en kent een lekker tokkelend gitaarspel, steviger toetsenwerk waarbij de term symfonische rock weer genoemd mag worden en behoorlijke zang. Het is wel jammer dat het nummer te lang is. Er gebeurt gewoon te weinig, net zoals op de hele CD. Er wordt wel vakkundig gemusiceerd maar iedere vorm van spanning ontbreekt. Nogmaals wel een aardige dromerige CD voor een zondagochtend of een lome zomeravond….

Gerard Augustijn