Christian Cullen: toetsen
Klem Hayes: bas
Live In Belgium (2006)
The Destiny Stony (2004)
Black Ribbons ep (2004)
Pride Of Lions (2003)

Stel je bent een voormalig lid van bijvoorbeeld Asia, Deep Purple of Toto en je zit zonder platencontract. Dan is de oplossing dichterbij dan je zou denken. Je klopt aan bij het Italiaanse label Frontiers en de kans is groot dat je een ineens een contract rijker bent. Behalve bovengenoemde voorbeelden lopen er nog veel meer ‘oude rotten’ rond in de stal van Frontiers. Zo ook Jim Peterik, begonnen in het rockgezelschap The Idles Of March, maar bovenal bekend van de formatie Survivor. Peterik was in deze Amerikaanse band toetsenist, slaggitarist, part-time zanger en medetekstschrijver. Zo was hij verantwoordelijk voor de megahit Eye Of The Tiger.

Pride Of Lions is tegenwoordig de band waarmee Peterik de road onveilig maakt. Een AOR gezelschap van het zuiverste soort. Fans van Toto, Bad English, Journey, Reo Speedwagon en Boston spitste de oren want dit kan wel eens in jullie straatje liggen. Wat zijn de voorwaarden waaraan een op en top AOR band zich moet houden? Allereerst een zeer sterke zanger, eentje die zowel het ruigere alsmede de tranentrekkers goed moet kunnen brengen. Nou, dat is uitermate goed gelukt. Toby Hitchcock was nog niet geboren toen Jim Peterik grote successen vierde, maar hij beschikt over een stem als een klok en daar gaat het om. De van oorsprong vanuit christelijke kringen bekend geworden zanger klinkt zoals vrijwel iedere jaren ’70 zanger vanuit de melodieuze rockkring, dus dat zit wel goed. Als tweede regel moet de afwisseling tussen gladde, maar soms zo mooie ballades en de wat stevigere rocknummers goed zijn. Ook dit lukt met verve dus gaan we naar de laatste stelregel die ook moeiteloos gehaald wordt. Het geheel moet bombastisch en zwaar geproduceerd overkomen.

Deze live dvd is opgenomen tijdens de roemruchte Lokerse feesten. Omdat internationaal gezien “Live At Lokeren” nou niet echt aanslaat, hebben de heren voor de zeer fantasieloze titel “Live In Belgium” gekozen. De dvd telt veertien nummers die meestal van de Pride Of Lions albums afkomstig zijn, maar er wordt ook in het verleden van Peterik gevist. Zo is er van Survivor een vrij lange en spetterende versie van klassieker Eye Of The Tiger. Ook de Amerikaanse Survivor hit The Search Is Over komt voorbij. Zelfs Peteriks eerste succes vanuit 1970 wordt niet overgeslagen. Idles Of March hit Vehicel wordt met volle overtuiging voor het redelijk enthousiaste publiek gebracht.

Beeld
De gewoon in 4.3 opgenomen beeldkwaliteit is redelijk te noemen. Het geheel is met een hoop camera’s opgenomen. Veel cameraposities vanaf het podium zodat al het muzikale geweld zeer goed te volgen is. Soms wat rommelige shots van ver maar over het algemeen een aardige opname.

Geluid
Je kunt kiezen uit zowel een stereo als een 5.1 Dolby Digitaal geluidsoptie. Het geheel klinkt erg fris en komt met overgave de woonkamer binnenvliegen. Met beide geluidsopties is niks mis en kan als voorbeeld dienen voor sommige van de vele muziek dvd’s die er over ons heen worden uitgespoten.Extra’s
Naast een overbodige slideshow zijn er twee korte doch aardige extra’s te vinden op deze digitale disc. Een videoclip van het pompeuze Sound Of Home en een optreden in een tv-studio met daaropvolgend interview, waarbij de Italiaanse presentatrice zichzelf helaas interessanter vindt dan de gasten.

Naast de dvd release is er gelijktijdig een dubbel cd van Pride Of Lions uitgekomen via Frontiers. Op disc 1 zijn de live opnames zoals deze ook op de dvd verschenen zijn terug te vinden. De tweede schijf is wat dat betreft interessanter. Zeven studiotracks die vrijwel allemaal nog niet eerder verschenen waren. Deze zeven zullen echter niet voor een aardverschuiving gaan zorgen bij de Pride Of Lions fans. Alle nummers hebben het bekende AOR sausje over zich heen gedrapeerd gekregen. De zeven min of meer voorspelbare nummers laten wel horen dat Pride Of Lions eigenlijk een echte liveband is. Vooral aan Toby Hitchcock is dit te merken. Hij kan zijn grote bereik nu eenmaal beter op een podium uiten dan vanuit een kleine warme studio.

De liefhebber zal dus twee keer zijn of haar portemonnee moeten trekken. Voor de AOR liefhebbers in het algemeen is de aanschaf van de dvd genoeg. Voor de symfopuristen onder ons is er genoeg ander lekkers te vinden in de betere platenzaak.

Sander Kok