Touch (Groove Monster Mix) (5:40)
Paul Cusick: gitaar, basgitaar, toetsen, zang

Alex Cromarty: drums met uitzondering van Touch
Andy Edwards: drums op Touch
P'dice (2012)
Focal Point (2009)

Paul Cusick (‘Q’ voor intimi) is een goed voorbeeld van iemand die zijn muziek en muzikale talenten met behulp van Internet verspreidt. In zijn biografie staat onder meer geschreven dat hij als gitarist in (voor mij) minder bekende bandjes heeft gezeten. Die referenties heeft deze multi-instrumentalist wat mij betreft niet nodig wanneer je afgaat op zijn debuutalbum “Focal Point”.

Op het album staan tien compacte nummers met een melancholieke uitstraling. Cusick speelt alle instrumenten zelf. Slechts Alex Cromarty wordt geduld op drums. Het is muziek met een ziel en gevoel die bovendien is voorzien van persoonlijke en levensbeschouwende teksten. Geen muziek met een hoerastemming, maar muziek waarvan de ervaringen en emoties van een man die midden in het leven staat vanaf straalt.

Cusick is in staat gebleken om met pianospel, synthesizers en gitaar sfeertekeningen neer te zetten die sterk de voorkeur geven zijn muziek via een hoofdtelefoon te beluisteren. Fade Away is met zijn No-man-achtige sfeer een goed voorbeeld van een dergelijk nummer. Het is duidelijk dat Cusick zijn inspiratie ook heeft geput uit het beste van Porcupine Tree en Pink Floyd. Zijn splijtende en melodieuze gitaarsolo’s doen maar erg weinig onder voor die van David Gilmour.

Fraaie melodieën met een emotionele lading tref je aan op Scared To Dream met een weldadig toetsentapijt en lang uitgesponnen melodieuze gitaarsolo. Het goed opgebouwde Touch is een filmachtig nummer dat gaat over een letterlijk onbereikbare liefde. De in gespreks- en buiten bedrijf tonen van een telefoon zijn in deze compositie geïntegreerd, wat ik erg goed gevonden vind. Op het moment dat de dame van de telefooncentrale meedeelt: “dit nummer is nu niet bereikbaar, excuus voor het ongemak”, krijgt het nummer een muzikaal heftige wending die zijn weerga niet kent. Dit is Cusick ten voeten uit.

Uit een ander vaatje tapt Cusick op het stevige Big Cars, een sterk aan Porcupine Tree refererend nummer, inclusief vervormde op Steven Wilson gelijkende zang. Terug op aarde kom je met behulp van de helikoptergeluiden op het sfeervolle Hold On, voorzien van een o zo mooi refrein.

De van Frost*  bekende drummer Andy Edwards mag het album besluiten met zijn ‘groove monster mix’ van Touch. Het voegt niet erg veel extra’s meer toe en moet worden gezien als een geste aan deze gastdrummer.

Paul Cusick laat met “Focal Point” een onuitwisbare indruk bij mij achter. Het is een album dat niet alleen de aandacht weet vast te houden, maar ook de juiste snaar weet te raken. Het album is beslist een aanrader voor liefhebbers van eerder genoemde groepen.