Robert Reed: alle instrumenten
Simon Phillips: drums, percussie
Sanctuary II (2016)
Willow's Song (2015)
Sanctuary (2014)
Kompendium : Beneath The Waves (2012)

Medio 2015 werd ik opgenomen in een selecte groep recensenten die voor Progwereld mag werken en ik debuteerde met “Sanctuary” van Robert Reed, indertijd ook mijn proeve van bekwaamheid. Vele recensies van nieuwe albums maar ook concerten zijn inmiddels aan het wereldwijde web toevertrouwd. En dan is daar opeens een min of meer oude bekende.

“Sanctuary II” is de opvolger van het veelgeprezen “Sanctuary” album uit 2014 van multi-instrumentalist en producer Robert Reed (Magenta/Kompendium/Kiama/Chimpan A). Het album wordt uitgebracht door het Britse Tigermoth Records en wordt geproduceerd, gemixt en opgenomen door Reed, die zoals gewoonlijk ook het grootste deel van de instrumenten zelf speelt. Voor dit nieuwe album wordt hij bijgestaan door de legendarische drummer Simon Phillips (Toto/Mike Oldfield/The Who). Het oorspronkelijke “Tubular Bells” productie team van Tom Newman en Simon Heyworth heeft wederom een belangrijke bijdrage geleverd aan het geluid van het nieuwe album.

Reed zegt over de gedachte achter de twee Sanctuary albums: “Er is een bekend interview met Mike Oldfield, waarin hij zei dat hij zo teleurgesteld was dat niemand de fakkel heeft overgenomen, door hem ontstoken met “Tubular Bells” – het creëren van muziek met lange stukken; volledig met de hand gespeeld met echte instrumenten; muziek gebaseerd op emotie en melodie; muziek waarin je jezelf kunt verliezen. Met de “Sanctuary” albums probeer ik om dat ideaal voort te zetten.”

Ten aanzien van de medewerking van de legendarische drummer Simon Phillips aan “Sanctuary II” zegt Reed het volgende: “Ik wilde iets anders op dit nieuwe album doen. Ik had alle instrumenten gespeeld op het eerste  album, maar deze keer heb ik besloten om echte drums gebruiken. Er was één persoon boven aan mijn verlanglijstje en dat was Simon Phillips. Ik ben opgegroeid met het luisteren naar het spel van Simon op Mike Oldfield’s “Crises” album (1983), en ging naar Wembley om hem te zien spelen met Mike. Ik had nooit gedacht dat hij ooit op mijn eigen album zou spelen. Ik voel me ongelooflijk gelukkig en bevoorrecht. Zijn handelsmerk geluid is perfect voor het album. Het heeft echt “Sanctuary II” naar een hoger niveau gestuwd”. En dat hoge niveau is te horen.

Flarden “Ommadawn” maar ook “Incantations” komen voorbij. Koortjes met de bekende zelf verzonnen, niets betekenende Oldfieldiaanse teksten, chants bijna. De fluit, de belletjes, de bodhrán. Maar toch vooral dat majestueuze en uiterst herkenbare gitaarspel. Van klein naar groot, solo akoestische gitaar tot aan zware orkestraties met gierende elektrische gitaar, en weer terug. Het is er weer allemaal. Toch lijkt het deze keer alsof er meer power achter de muziek zit, het is allemaal nèt iets heavier, zeker niet onplezierig. Het zou de invloed kunnen zijn van meesterdrummer Simon Phillips die met rake klappen voor extra gewicht zorgt. Er zitten nu uitstapjes bij die ook op “Crisis”, “Fives Miles Out” of “Discovery” hadden kunnen staan. Reed zoekt dus nog wat verder in het uitgebreide oeuvre van Oldfield dan alleen de iconische eerste drie albums. En waarom ook niet, ook daar zijn voldoende juweeltjes tussen te vinden. Voldoende inspiratie voor een “Sanctuary III” op termijn lijkt me. Maar het nieuwe album is weer uiterst genietbaar en prettig in het gehoor liggend. Reed is er wederom in geslaagd op uiterst smaak- en respectvolle wijze een ode aan zijn grote voorbeeld en icoon te brengen. En dat kan van mijn kant dus op bijval rekenen, hulde!

Het album zal worden uitgebracht als een 3-disc set. Cd1 zal het nieuwe album bevatten, terwijl Cd2 nog niet eerder uitgebrachte nummers bevat, remixes en alternatieve mixes van Tom Newman. De derde schijf wordt een dvd met de 5.1 mix van het album en diverse promotionele en interview video’s. Kijk in dat verband maar eens naar YouTube waar een aantal hele leuke clips te zien zijn. Voor de liefhebbers zal er ook een vinyl-versie verschijnen.

Tot slot nog kort nieuws van de meester zelf, zoals recent geplaatst op zijn Facebook-groep. Blijkbaar is hij in de afrondende fase van “Return To Ommadawn”. Hij heeft wederom alle instrumenten zelf ingespeeld en noemt het ‘een geweldige ervaring’ en zegt te hebben ‘genoten van het spelen op de akoestische instrumenten’. Volgens Oldfield zou de langverwachte verschijning van het album in augustus plaatsvinden. Dit jaar hopelijk…

Goed nieuws, we worden dus mogelijk verrast door niet één maar twee Oldfield-gerelateerde producten, voorlopig moeten we het nog even doen met “Sanctuary II” en dat is bepaald geen straf.

Alex Driessen