9 (2007)
World trough my Eyes (2005)
Live - Start the Fire (2005)
Stock (2003)
Trying to kiss the sun (2002)
God Has Failed (2000)

Toen ik in de zomer van 2000 druk bezig was met de voorbereidingen voor de release van deze site, kwam het debuutalbum van RPWL uit. Ik ben nooit toegekomen aan een recensie van dat album, maar ik hoorde meteen dat deze jonge gasten (net zo jong als ik toen) een blijver waren. Nu zijn zij acht studioalbums verder (en wij zo’n 13.000 recensies) en wat heeft deze band veel moois geleverd! En het kan nog beter. Deze nieuwste telg behoort namelijk tot het beste dat de band tot nu toe maakte.

Daar waar in de oudheid symfonische rock steevast (en ook wel een beetje terecht) werd gekoppeld aan de boeken van J.R. Tolkien, zo zijn tegenwoordig ‘space’ en ‘het verkennen van buitenaards leven’ hét onderwerp waar de gemiddelde progband zich mee in laat. Ook op dit album is dat het geval. Maar uiteraard doet RPWL dit op geheel eigen manier. In de clip van A New World wordt het thema uit de doeken gedaan. Buitenaardse wezens landen en leggen hun handen op het hoofd van Yogi Lang en kunnen zo ‘lezen’ waar de mensheid toe in staat is. Het is geen conceptalbum, maar de zeven nummers van het album zijn wel hieraan gelieerd.

Yogi Lang kan dit alles uitstekend gebruiken om zijn stokpaardjes rond religie en de vragen waarom wij überhaupt op deze aardkloot zijn, te ventileren. Dit doet hij overigens met verve. Ik ben het lang niet altijd met zijn zienswijze eens, maar zijn manier van tekstschrijven is bijzonder sterk. Ik vind het mooi hoe hij ook de grote vragen van het leven (bijvoorbeeld in What I Really Need) in zijn teksten weet te verwerken.

Laten we het over de muziek hebben! Ik vind dat het viertal op alle fronten zichzelf weet te overstijgen. De productie is geweldig, er zitten prachtige instrumentale stukken in en iedere muzikant presteert op de toppen van zijn kunnen. Maar het zijn vooral de composities zelf die zo briljant zijn. In de basis zijn het zeven ijzersterke popsongs die met een smaakvolle en krachtige progsaus zijn overgoten. Neem de afsluiter Far Away From Home. Wat een parel! De zanglijnen en het simpele maar zeer doeltreffende refrein is fenomenaal. Het raakt me elke keer weer als ik het hoor. Zo tijdloos. Als je straks mensen met twee opgeheven vingers naar de sterren ziet wijzen, dan weet je wat ze beluisterd hebben…

Ook What I Really Need is zo’n voorbeeld van een ijzersterke prog popsong. Het is lekker up-tempo, met stuwend basspel, subtiele toetsentapijten, een puntige gitaarsolo en de achtergrondzangeressen maken het geheel compleet. Het heeft een sterke tekst en het korte refrein gaat de rest van de dag je hoofd niet meer uit.

Met deze twee songs hebben we dan de korte en puntige nummers te pakken, maar er is meer. De meer uitgesponnen nummers laten horen dat RWPL nog altijd in de top van de progressieve rock behoort. Give Birth To The Sun heeft een prachtige opbouw en psychedelisch toetsenspel van Yogi Lang. Hier ook een grote rol voor melodieuze gitaarsolo’s van de “W” van de band: Kalle Wallner. Samen duelleren ze naar hartenlust. Je kunt er niet omheen om de naam van Pink Floyd te laten vallen. Die invloeden zijn immers nergens ver weg. Welcome To The Freak Show flirt soms openlijk met de legendarische band en doet tijden van “The Division Bell” herleven. Maar RPWL heeft vooral zijn eigen stijl en die staat fier overeind.

In Light Of The World komen alle kwaliteiten sterk naar voren. Het heeft een uitstekende melodie, mooie zanglijnen, gitaarsolo’s die je naar adem laten happen en sferisch toetsenspel. En toch vliegt het nergens uit de bocht en blijft de kern van het geheel een sterke popsong.

De promo voor dit album ontving ik al in januari en sindsdien draait hij dagelijks rondjes in mijn cd-speler. De plaat blijft goed, blijft maar groeien, evenals mijn bewondering voor dit viertal. “Tales From Outer Space” is de perfecte progplaat.

Limited Edition Box set:

Gekleurd vinyl: