Heads Or Tales (1983)
In Transit [live] (1981)
Worlds Apart (1981)
Silent Knight (1980)
Images At Twilight (1979)
Saga (1978)

In 2009 vertelde ik dat de menselijke conditie wel overleeft, getuige mijn hele verhaal bij de eerste plaat zonder Michael Sadler, “The Human Equation”. Ik betoogde dat Saga het wel zou redden met zijn formidabele nieuwe opvolger wiens naam ik eigenlijk alweer ben vergeten, wat veelzeggend is.

Sowieso was mijn relaas gelul, zo blijkt dus achteraf. Want de broertjes Crichton en toetsenist Gilmour togen naar Duitsland, vielen op hun knieën en smeekten Sadler terug te keren. Waarna hij terugkeerde en met de herenigde band het slappe “20/20” maakte, die we niet hebben besproken omdat die dwarsstreepjes onze index zou vernachelen. Ja, dan moet je maar niet zo’n domme titel bedenken! Onderweg werd ook nog van drummer gewisseld, maar who cares?

En nu schrijf ik dit amper vijf jaar later en ligt hier alweer een tijdje een nieuwe Saga-cd, heel clever getiteld “Sagacity”. En wie schetst mijn verbazing? Het is een heerlijke plaat. Crichton, die steeds meer op Game Of Thrones-acteur Peter Dinklage gaat lijken, scheurt weer de ene solo na de andere uit zijn vingers, alle overige elementen van de Saga-sound zijn weer meer dan intact en als allerbelangrijkste, Michael Sadler zingt de plaat vol. Dus, wispelturig als we zijn bij Progwereld, verklaar ik hier en nu maar: ‘zonder Sadler geen Saga!’

Daarbij is “Sagacity” ook een plaat waarop de band risico’s neemt en grenzen durft te verleggen, zoals het akoestische begin van Go With The Flow, sowieso een dijk van een song die het live goed zou kunnen doen. Of de plaatsing van het interessante, maar misschien net iets te lange Press 9, als vroeg rustpunt. Of het onderweg van kleur verschietende The Further You Go. Andere experimenten vallen echter flink in het water, zoals het opgefokte Wake Up, dat gelukkig lekker kort is. En soms zijn de melodieën zelfs voor Saga-begrippen te simpel voor woorden, zoals in On My Way, dat bovendien nog een stuitend maf tussenstukje kent. Ook de fakkelballade en afsluiter I’ll Be kent dit euvel, maar het is ook weer een prachtig nummer, en een mooie afsluiter. Ik kan het tenslotte niet nalaten Luck te noemen. Oew, aanstekelijk.

Sometimes It’s More, sometimes it’s less, zingt Sadler dan ook in Don’t Forget To Breathe, en zo is het bij Saga maar net. Het lijkt warempel wel dat Saga content is met zijn plaats in de proghistorie en niet meer streeft om de vermaarde ‘eerste vier’ platen te proberen te overtreffen. Dat is misschien een beetje sneu, want er staat zoveel prachtig materiaal op al hun andere 17 platen, op de ene wat meer dan de andere, maar toch. Het bewijs is dat Ear Music de cd niet durft uit te brengen zonder een extra live-cd vol ‘Greatest Hits’, met uitzondering van The Cross allemaal vroeg materiaal natuurlijk. Dat neemt niet weg dat “Sagacity” kan wedijveren met “10.000 Days” en “Full Circle” als beste Saga-plaat van de afgelopen 15 jaar.

CD:

Special edition 2CD (2e CD is live-cd):

LP: