In de niet aflatende stroom van heruitgaven van het Poolse SBB op het GAD Records label, ditmaal een verzameling van songs die in 1975 en 1976 het levenslicht zag onder de titel “Przebudzenie”, wat zoveel betekent als Ontwaken. Hoewel, songs…
Het materiaal bestaat uit opnames voor de Poolse Filmkroniek (januari 1976) en de suite Na ten Czas (mei 1975), opgenomen op verzoek van de Poolse radio Katowice, waarschijnlijk de meest psychedelische en krautrock versie van SBB. Het is donkere en sombere muziek, vol lage klanken van de beruchte Italiaanse Davolisint-synthesizer, vervormde (bas)gitaar en allerlei galm. Er heerst een benauwde, zware sfeer, versterkt door hypnotiserende ritmes, geluidsexperimenten en vreemdsoortige solopartijen. Vertolkt door het driemanschap Józef Skrzek, zang en synthesizers, Apostolis Antymos, gitaar en Jerzy Piotrowski, drums.
Als ik dan toch in associatieve sferen mag blijven: het lijkt nog het meest op een reis naar het grijze, met kolen bezaaide Silezië van de jaren zeventig. Een soort psychedelische trance trip.
Dit moet voor mij toch wel een van de meest lastige luisteropgaven van de laatste jaren zijn geweest. Het grootste deel van het album bestaat uit elektronische geluidsexperimenten, lange uitgesponnen instrumentale sessies, zonder ogenschijnlijk doel of melodie. Zelfs de ‘zang’, als ik die als zodanig mag kwalificeren, wordt als instrument gebruikt. Het doet heel in de verte een beetje denken aan de oude Pink Floyd maar ook aan Gong en sommige Krautrock, dit is zeker niet voor gevoelige oortjes geschikt. Grappig is wel dat de vertaling van de nummers titels oplevert als Mars van de galeislaven, Ontwaken, Voorlopig, Blote voeten, Zoet Als Honing en zelfs Carnaval in Rio. Dat hoor ik er allemaal niet aan af. Dit moet toch wel met afstand het meest experimentele album van SBB zijn geweest en dat zegt op zich al heel wat; de band stond vooral bekend om zijn uiterst onconventionele muziek.
Taaie kost voor liefhebbers van melodieuze progrock, ik heb me hier echt doorheen moeten worstelen. Ik schat dan ook in dat dit werkje maar weinig keren de weg terug naar mijn muziekspeler zal gaan maken. U bent gewaarschuwd (maar dat schreef ik al eerder).