Legendarisch word je niet zomaar als band, daar moet je wel wat voor doen. Voorwaarde is natuurlijk dat je een pot zeer interessante muziek maakt of gemaakt hebt en ook wil het gedaan hebben van een aantal gedenkwaardige optredens nogal eens helpen. Tevens is dan de aanwezigheid van een markant bandlid ook niet onprettig.
Het Poolse SBB wordt vaak legendarisch genoemd en gezien bovenstaande is dat niet geheel onterecht. Het trio maakt,vooral in de jaren zeventig, interessante muziek en men heeft in de persoon van Jozef Skrzek een markant toetsenist die met zijn arbeidsintensieve knoppen gedraai het onderste uit zijn arsenaal weet te halen. SBB wordt dan ook al veertig jaar gewaardeerd om hun vrij eigenzinnige prog die vol zit met elementen spacerock, fusion en zelfs blues en die live met de nodige improvisaties gebracht wordt. De heren treden veelvuldig op. Eerst nog in eigen land, achter het ijzeren gordijn, maar na financiële steun van een Duitse platenmaatschappij gaat de band eind jaren zeventig in Europa op tour en later is men ook vaak in de VS te vinden. In 1978 staat SBB met zijn progressieve muziek op het prestigieuze Roskilde-festival in Denemarken. Dit overigens nadat gitarist Apostolis Anthimos op andermans paspoort Polen uitgesmokkeld is.
Voor liefhebbers van de band is er weer fijn nieuws. Metal Mind Productions heeft de goedbewaarde geluidsopnamen van dat concert op cd gezet zodat een ieder die wil zwelgen in nostalgie dit eeuwig kan blijven doen. De volledige SBB-discografie barst namelijk al uit elkaar van de live-albums. Ach, van puike nummers kun je nooit genoeg verschillende uitvoeringen hebben.
Het optreden gaat van start met het instrumentale Walkin’Around The Stormy Bay en dat is maar goed ook. Volgens de liner-notes brengen de eerste tonen het publiek, dat na het optreden van Bob Marley, eigenlijk al naar huis wil op andere gedachten. Het gros gaat door de aantrekkingskracht van de zinderende klanken toch weer terug richting podium. SBB maakt in korte tijd een aantal vrienden voor het leven en ook met het daarop volgende Going Away doet de band goede zaken. Wel is het bijzonder jammer dat de suite wegens de beperkte tijd dat het optreden op het festival maar kan duren drastisch met de helft is ingekort. Naar mijn idee is precies de verkeerde helft van de epic geamputeerd. Zo zijn Freedom With Us en 3rd Reanimation komen te vervallen en dat stoort me vreselijk. Muzikale fantoompijn. Het Deense publiek zal het echter een worst zijn geweest.
De cd laat in een redelijke geluidskwaliteit een gedreven band in de hoogtijdagen van z’n bestaan horen. Daar kunnen de heren na hun comeback in deze eeuw nog een vet puntje aan zuigen. Met name Skrzek heeft zich een slag in de rondte gefröbeld met z’n Polymoog. Hij is tamelijk hard ingemixt waardoor de toch al zo toetsengerichte muziek van SBB wel heel toetsengericht klinkt. Het voordeel is dat zijn immer matige zang hierdoor wat weggedrukt wordt. De muziek is sowieso overweldigend. Drummer Jerzy Piotrowski is ook al van exceptionele klasse. Het is dan ook onbegrijpelijk waarom SBB in de persoon van gitarist Apostolis Anthimos een tweede drummer nodig denkt te hebben. Leuk voor de drumsolo die in Deszcz Kroplisty, Deszcz Ulewny te horen is, maar Anthimos had zich beter kunnen beperken tot alleen gitaarspelen want dat kan de man als de beste. Vooral in Follow My Dream is hij nadrukkelijk aanwezig evenals in Ze Slowem Biegne Do Ciebie. In beide nummers valt een typisch SBB-kenmerk op. De muziek is namelijk zowel enerverend als saai te noemen. Enerverend omdat de uitvoering tot het gaatje gaat, saai omdat er op een langdradige manier steeds maar thema’s worden herhaald.
Met het vervaardigen van deze cd is er weer een leuk stukje popmuziek gedigitaliseerd, maar het is natuurlijk de vraag of SBB hiermee legendarisch is geworden, dat zijn ze allang. Deze cd voegt dus eigenlijk niets toe.
Dick van der Heijde