Scarlet Penta – Specialty (2011)
Nimble Feet – Live at Arie's Sunburst (2008)
Sebas Honing – Secret Weapon (2008)
Galanor – Fragments (2008)
Joost Maglev – Unleaded Blood (2008)
Self Inflicted Memory – How Are You Today? (2007)

Ik eindigde mijn recensie van het eerste album van Sebas Honing “Songs Of Seas And Oceans” met de woorden: “ik ben dan ook heel benieuwd naar dit volgende album van mijnheer Honing”. En ongeveer twee weken later valt zijn tweede album bij mij op de mat. Ik word dus op mijn wenken bediend.

Dit tweede album is een muzikale reis door de landen ten oosten van ons, van Turkije via India naar Indonesië. Honing vermengt de oosterse klanken vanuit deze landen met onze hedendaagse muziek, waardoor een unieke mengeling ontstaat uit verschillende culturen. Naast meerdere soorten akoestische en elektrische gitaren, horen we een Turks snaarinstrument – de baÄŸlama – en duidelijke sitargeluiden, zoals aan het begin van het nummer Ode To The Sun (India). In een eerder interview heeft Honing aangegeven dat het sitar-element op dit album wordt gespeeld op een Telecaster gitaar. Dat is dan goed gedaan, want het is wat mij betreft niet van het origineel te onderscheiden.

De reis begint in Turkije met The Moon Decides (Turkey). Oosterse klanken uit de bij ons steeds meer bekend rakende badplaatsen worden op een voor ons toegankelijke – westerse – wijze gebracht. De reis van Turkije naar India verloopt instrumentaal met Escape From Arabia (Turkey – India). Ik heb het bij mijn vorige recensie ook al opgemerkt, wat mij betreft had het gehele album instrumentaal mogen zijn, want daar ligt mijns inziens de sterkte van Sebas Honing. Natuurlijk is er niets mis met zijn zang en ook zijn partner Petra Honing draagt een mooi steentje bij, maar de instrumenten maken toch dit album.

Dat we in India zijn aangekomen horen we direct aan de sitarachtige geluiden bij de opening van Ode To The Sun (India). Dit prachtige beginstuk is overigens in de single edit – dat als extra aan de cd is toegevoegd – weggelaten. Met wederom een instrumentaal nummer – nu een stuk langer – vertrekken we naar de voormalige Nederlandse kolonie. Ramayana (India – Indonesia) opent met oosterse klanken uit een percussie-instrument waar ik de naam niet van ken. Waarschijnlijk haalt Honing dit uit zijn drumcomputer, maar het klinkt wel heerlijk, waardoor je weg kunt dromen op de galmen van deze elektronische bongoachtige geluiden en alleen onderbroken door heerlijke en meeslepende gitaar solo’s. Zeker één van de betere nummers van deze tweeluik.

Het nummer gaat vloeiend over in Perang Poepoetan (Indonesia). Als Sebas Honing begint te zingen lijken we te zijn aangekomen in Indonesië. De tekst van dit nummer gaat over een oud Hindoeïstisch ritueel waarbij verslagen leiders de eer aan zichzelf houden in plaats van zich over te geven. Een indrukwekkend ritueel dat zich ook bij de verovering van Bali – in Indonesië – afspeelde, zie hiervoor verder wikipedia. De muziek roept een vergelijkbare sfeer op. Een bedrukkend en berustend begin, waarbij het duidelijk wordt dat er geen overwinning mogelijk is. Als de gitaren heftiger worden, lijkt het bloedbad aan te vangen. Afsluitend een prachtige gitaarsolo waarbij een auditieve offerande wordt gegeven.

Partner Petra Honing verleent haar medewerking ook weer met haar zang op dit album. Hoewel de promo sheet alleen haar medewerking vermeldt bij The Sea Life, weet ik toch zeker dat ik een vrouwenstem hoor bij onder andere Perang Poepoetan (Indonesia) en ook tijdens de refreinen in The Moon Decides (Turkey). En ik neem zomaar aan dat Sebas niet vreemd is gegaan ;-).

Dit album wordt verstuurd in een eenvoudige verpakking met een separate inlay. Het is dan ook de bedoeling om deze cd toe te voegen aan de digi sleeve verpakking van het solodebuut “Songs Of Seas And Oceans”, zodat een prachtige tweeluik ontstaat. Mocht je zijn eerste album nog niet hebben aangeschaft, dan kun je beide albums tegelijkertijd aanschaffen voor een combinatieprijs.

Met deze twee albums, die binnen een half jaar zijn uitgekomen, laat Sebas Honing horen dat hij goed overweg kan met menig instrument, mooie nummers kan componeren en geheel zelfstandig een album kan produceren. Naast zijn ‘baan’ als gitarist van de bands Equisa, 5150 (Van Halen tribute), het duo Mr. & Mrs. Honey en als gitaarleraar binnen zijn eigen muziekschool “A Different Tune” heeft hij tijd gevonden om in één jaar tijd twee mooie albums te maken. En ik ben hem daarvoor zeker dankbaar.

Mario van Os