Tomi Tikka: gitaar
Kalle Varonen: drums
Joonas Vesamäki: gitaar
Solitarian (2021)
Riven (2019)
Agonia (2016)

Shadecrown is een Finse formatie die in Nederland nooit echt voet aan de grond heeft gekregen. In ieder geval niet in de pers, er is amper een journalistiek stuk over deze band gepubliceerd, laat staan een recensie. Eigenlijk geldt dat voor de totale pers, in Europa en daarbuiten. Spaarzaam is er wat te vinden. Geheel ten onrechte, want dit is een band die toch een respectabele discografie heeft opgebouwd.

Shadecrown is opgericht in 2012 en is een melodieuze death-/doommetalband die in het midden van Finland is ontstaan. De band bestaat uit zanger Jari Hokka, Tomi Tikka en Joonas Vesamäki op gitaar, Saku Tammelin op toetsen, Janne Salmelin op basgitaar en Kalle Varonen op drums. Tot nu toe heeft de band een demo, een ep en drie volledige albums “Agonia” (2016), “Riven” (2019) en “Solitarian” (2021) uitgebracht.

De band kent overeenkomsten met bands als Swallow The Sun, Heretoir, Insomnium en Draconian.  De stijl van die bands schemert continu door in de muziek van deze Finnen. Centraal binnen de stevige metal van deze band staat de leadgitaar die in nagenoeg elk nummer zorgt voor een melodieuze stempel en dat mag je niet onderschatten. De uptempo riffs klinken zoals je ze vaker hoort binnen de death-/blackmetal-hoek, maar de leadgitaar is echt een bepalende factor in de beleving. Die zorgt voor een luchtige en aangename toets in de composities, net als de sferische toetsen.

Het woord bruut regeert op deze cd, maar er zijn ook toegankelijkere songs die “milder” klinken. Lifelong Dying begint akoestisch, waarna een melodieus middenstuk volgt waarin zanger Jari “Jarska” Hokka excelleert. De semi-ballade (kun je daarvan spreken bij zo’n band?) Incomplete is tranentrekkend mooi. En zelfs deze “ballade” klinkt nog stevig zoals je ze van metalheads kan verwachten.

Op dit album is zanger Jari “Jarska” Hokka voor het eerst actief als grunter en dat doet hij met verve. Hij heeft een robuuste techniek waarbij hij verstaanbaar blijft en je dus mee kunt luisteren met de teksten.

Je zal wat moeite moeten doen om een cd van Shadecrown te bemachtigen. Onze partner BOL.com heeft bijvoorbeeld geen cd van dit gezelschap op voorraad. Laat je daardoor niet afschrikken en bestel de cd’s bijvoorbeeld via Bandcamp of via Facebook. Liefhebbers van de genoemde namen zullen daar geen spijt van krijgen.