Remco de Jong: gitaar en toetsen
Buks Kemp: basgitaar op 2,4,8 en 9
Gerben Gerrit Verhaar: zang

Ronald van den Bos: gitaarsolo op Let It Flow
Nico van Heiningen: gitaarsolo op Running
Shadow Matter (2018)

Tool meets Fates Warning. Dat vermeldt de introductie die Remco de Jong – oprichter van Shadow Matter – schreef bij het toezenden van de cd. Dat trekt zeker onze aandacht, maar legt ook meteen de lat erg hoog.

Shadow Matter is zo’n vijf a zes jaar geleden ontstaan nadat de band Lap Of Time uit elkaar was gegaan en gitarist Remco de Jong begon met schrijven van nummers voor Shadow Matter. Tijdens dit proces heeft hij een aantal muzikanten om zich heen verzameld, waarmee uiteindelijk het onderhavige debuutalbum is uitgebracht. Op zang hebben we Gerben Gerrit Verhaar, de basgitaar wordt verdeeld tussen Jeroen Herrelaar en Buks Kemp en op drums hebben we Johan van den Berg. Toetsen en gitaar worden door Remco de Jong zelf gedaan, waarbij Ronald van den Bos nog een gitaarsolo op Let It Flow verzorgt en Nico van Heiningen op Running.

De negen nummers die dit debuutalbum bevat zijn alle op eenzelfde basis gestoeld. Complexe structuren, veelvuldige abrupte tempowisselingen, ongewone maatsoorten en vreemde muzikale wendingen. Vermeng dit met stevige gitaarstukken, zwaar aangezette drums en heftige bas en de eerder genoemde vergelijking met Tool en Fates Warning wordt duidelijk. De ruige, emotionele en soms ietwat hees aandoende zangstem van Gerben Gerrit Verhaar doet mij regelmatig denken aan Daniel Gildenlöw (Pain Of Salvation) en past goed bij het muzikale pallet van Shadow Matter.

Take Mine start met een heftige gitaarriff, die de vergelijking met Fates Warning recht aan doen. Het gitaargeweld, de power drumsalvo’s en de metal zang worden voortdurend afgewisseld met emotionele meeslepende passages. Stevige power metal doorspekt met technische virtuositeit en progressieve elementen. Ocean is op dezelfde leest geschoeid, waarbij de zware en snelle drumpartijen van Johan van den Berg nog meer op de voorgrond aanwezig zijn. Verhaar heeft in dit nummer een meer krachtige power zangstem. De muzikale omlijsting is complex, divers en technisch goed uitgevoerd. Het nummer is compact, met weinig ruimte voor instrumentale intermezzo’s, waardoor iedereen zijn eigen rol pakt. De zang en instrumenten eisen elk hun eigen plek op, zodat je bij elke luisterbeurt een andere focus kunt nemen en zodoende andere dingen beleeft.

Naast eenzelfde opbouw kennen alle nummers op dit album ongeveer eenzelfde lengte. Bijna allemaal tussen de vier en vier en halve minuut; compacte nummers met een hoge intensiteit, variërend van (pop)rock tot heftige power metal. De uitschieters – qua tijd – zijn Let It Flow die dankzij een meer dan schitterende gitaarsolo van Ronald van den Bos de 5:23 aantikt en Shoot Me Down. In laatst genoemde nummer – dat met 6:37 het langste nummer is – is de intensiteit sterk afgenomen en wordt het nummer voortgedreven op een bluesy rockachtige wijze.

Shadow Matter is een Nederlandse band die in de voetsporen wil treden van de Amerikaanse prog metal bands Tool en Fates Warning. Stevige rock muziek, met grillige complexe wendingen, ruige metal vocalen, maar ook emotionele zang, heftige gitaarriffs en mooie solo’s, power drums en krachtige bas. En toch, mede dankzij de korte compacte nummers en een goede rock zangstem, zijn de nummers toegankelijk. Voor een debuutalbum een goed begin.

Mario van Os