Root Jam (2011) (Live)
Live At ROJ (2010) (Live)
Different Realities (2009)
Far From The Sun (2008)
Kaleidoscope (2006)
Mountain Songs (2005) (Single

Het album mag dan wel “Far From The Sun” heten, maar kil is dit album zeker niet. Sterker nog, deze plaat straalt juist de warmte uit van de felle zon op een klamme zomerdag. Zo’n dag dat je jezelf niet te druk moet maken en lekker mak aan dient te doen om ervan te kunnen genieten. Laat de band maar zwoegen zodat jij jezelf over kan geven aan de warme klanken.

“Far From The Sun” is het derde volwaardige album van de Zweedse band Siena Root, een band die inmiddels al een jaar of vijfentwintig meegaat. Hun geluid kenmerkt zich door hevige invloeden van de psychedelische rock uit de West Coast van de jaren ‘70, een stroming waartoe bands als The Doors en Jefferson Airplane zich mogen rekenen. Buiten de West Coast psychedelica sijpelen ook invloeden van bands als Deep Purple (Mark III en Mark IV voor de kenner), Uriah Heep en Wishbone Ash door in de muziek, waardoor het net dat progressieve randje meekrijgt.

Muzikaal ligt “Far From The Sun” wellicht wat meer tegen de hardrock kant aan dan tegen het progressieve of psychedelische. Toch weet de muziek te boeien en de aandacht vast te houden. Op enkele tracks wordt bijvoorbeeld mooi gebruik gemaakt van de sitar, die met zijn oriëntaalse klanken een mooie en speelse afwisseling vormt op de soms wat knorrige en dreigende gitaarriffs, vlotte drumpartijen en gebruik van het Hammondorgel. Zoals het een band als Siena Root betaamt, wordt van dat laatste instrument ook gretig gebruik gemaakt. En ook de dwarsfluit passeert de revue, om de veelal blues-achtige rock te voorzien van wat lichtere folky tonen. “Far From The Sun” is een heerlijk album dat het beste tot zijn recht komt als je het de volle aandacht kan schenken, lekker in je tuin en bakkend in de hete zon, een plaat om je zorgen even bij neer te leggen en om je vol overgave in een muzikaal avontuur te kunnen storten. Nergens wordt het echt baanbrekend en voor sommigen is het wellicht net niet progressief genoeg, maar liefhebbers van psychedelische rock in lijn met eerder in deze recensie genoemde bands doen er goed aan deze band eens te checken.