Gamechanger (3:50)
Under Your Radar (5:22)
Bas Bron: synthesizers
Marcel Singer: gitaar, zang, synthesizers
Travel Light (2020)
Futureproof (2015, als Marcel Singor)

Met zijn debuut “Futureproof” speelde de Limburgse gitarist Marcel Singor zich vijf jaar geleden flink in de kijker. Dat leidde onder meer tot een vaste plek binnen Kayak en medewerking aan projecten van Ayreon. Met zijn rotsvaste roots binnen de rock zocht Singor op die plaat al wat muzikale grenzen op. Hokjes bestaan in zijn creatieve wereld niet, net zoals zijn samenwerking met producer Bas Bron.

De Haarlemmer is nationale kampioen pseudoniemen gebruiken. Als Majoor Vlosshart, De Neger Des Heils bij De Jeugd van Tegenwoordig, als Comtron in zijn werk met Rimer Veeman en Fatima Yamaha als zijn elektronische kant alter ego. Die laatste ontpopt zich op “Travel Light” als producer, klankontwerper en drumprogrammeur, waarin hij met Singor als gitarist en toetsenist andermaal het avontuur aangaat.

De acht stukken die als vinyl of als stream op Spotify te horen zijn getuigen van een echt duo. Singor en Bron weten erin te slagen elk nummer een evenwichtig karakter te geven, waarbij Marcels zang soms laag op laag gestapeld tussen de elektronica en geraffineerde gitaarpartijen zit verweven. Dat klinkt erg pakkend in Just Go There, met een bijna Todd Rundgren-achtig slotdeel waarin de accenten van de toetsen harmonisch prachtig samensmelten met Singors gierende solo. Het werkt bijna hypnotiserend en zo is het ook bedoeld. Ook afsluiter Under The Radar blinkt op dat vlak uit. Verwacht geen rare experimenten of vreemde geluiden die ineens opduiken. Wel af en toe een funkachtig ritme met een diepe baslijn. Een stuk als Flash Forward had zo op één van de albums van Jeff Beck uit de laatste twintig jaar kunnen staan. Ook een virtuoze gitarist die zich vaak bedient van messcherpe en strakke elektronische arrangementen en die lekker buiten de lijntjes kleurt, zonder conventies of limieten. Eigenlijk zoals prog bedoeld is, in het geval van Singor met een stevige pop- en funkinslag.

Anderzijds zit in de compacte productie van deze plaat ook de beperking verborgen. Na veertig minuten is alles wel voorbijgekomen. Voor Singor en Bron ligt daar de volgende uitdaging in het verschiet: spelen en stoeien met sferen en de verhoudingen vocaal/instrumentaal en gitaar/toetsen. Er zit absoluut nog een fraai epic album verborgen in hun samenwerking en met “Travel Light” bewijzen ze in elk geval een flinke stap vooruit te hebben gezet.