Spyros Charmanis: zang, gitaar, basgitaar, toetsen, hobo, drums, percussie

Catherine Charmanis: klassieke gitaar op Vague
Nina Karamolegkou: zang
Dimitris Tsoukas – Davul: percussie
Wound (2012)
Just Another Story (2010)

Begin lente 2013 verrast Spyros Charmanis ons met zijn album “Wound”. Het is aanleiding de Griek te vragen zich verder voor te stellen. Het blijkt dat “Wound” niet zijn eerste album is. Net 25 jaar jong heeft hij al een album gemaakt. Helemaal alleen, met eigen middelen en hulp van wat vrienden en familie. Wanneer Progwereld niet aan de deur van zijn zolderkamer had geklopt, was zijn muziek waarschijnlijk gewoon muziek gebleven. Onopvallend tussen de duizenden stukjes huisvlijt die worden gemaakt. Maar vriend Charmanis is, naast dat hij een leuke naam heeft, een zeer aardig en interessant persoon.

Maar is Charmanis ook een briljant muzikant? Componeert de man muziek die de hele wereld moet horen? En moet Progwereld daar zo nodig over schrijven? Het zijn eenvoudige vragen waarop het antwoord niet zo eenvoudig te geven is. Kennelijk had hij gewoon geluk dat ene Hans Ravensbergen, muziekliefhebber uit Nederland, brood zag om zijn aan Progwereld toegestuurde album te bespreken. Het toeval wilde ook nog eens dat die muziekliefhebber onder de indruk was van wat hij hoorde en daarna ‘in de mail klom’. Daarom beantwoord ik alleen de derde vraag volmondig met ja. Het antwoord op de andere twee vragen laat ik graag aan de luisteraar.

Verwacht van “Just Another Story” geen beter album dan “Wound”. Charmanis maakte zijn eerste album immers in de eerste helft van zijn twintiger jaren. Met minder ervaring, minder kennis, minder ontwikkeling en minder middelen. Maar met zijn eerste zuurverdiende Griekse euro’s. En met een enorme dosis passie. En dat is wat mij persoonlijk zo raakt. “Just Another Story” zwelgt namelijk van passie en liefde voor muziek. En zulke muziek wordt niet veel meer gemaakt. Daarnaast horen we een getalenteerd muzikant die alle instrumenten zelf bespeelt. Een muzikant die songteksten schrijft die ergens over gaan. Een muzikant die een beetje exposure wel verdient. Zo eenvoudig kan het muzikale leven zijn.