In 2015 deed Steve Hackett een omvangrijke tour voor de promotie van zijn nieuwe studioalbum “Wolflight”. Toen er vanuit Insideout het verzoek kwam om een concert op nemen voor een live-album en dvd, koos Hackett heel bewust voor Liverpool. Hij had goede herinneringen aan de stad van toen hij er met Genesis speelde en ook het Beatles verleden speelde mee in zijn keuze voor deze muzikale stad.
‘Weer een live album en dvd (of blu-ray) van Hackett’ hoor ik je denken. Na “Live At Hammersmith” en “Live At The Royal Albert Hall” is dit de derde live registratie in drie jaar. Zitten wij hierop te wachten? Lastig. Aan de ene kant niet. De zaal waarin wordt gespeeld is behoorlijk sfeerloos (gelukkig is het publiek dat niet), maar na The Royal Albert Hall valt deze zaal gewoon tegen. Ook de lichtshow, waarin vrijwel alleen maar blauw licht wordt gebruikt is wat fantasieloos. Daarbij komen er nummers terug die ook op eerdere uitgave te horen waren. En ik moet ook eerlijk zeggen, we hebben dit nu wel erg vaak gezien en gehoord de laatste tijd.
Maar er zijn zeker ook pre’s te noemen. Hackett is zo verstandig om in de eerste set alleen nummers van zijn soloalbums te spelen. Prachtige tijdloze oudjes van bijvoorbeeld “Voyage Of The Acolyte” en “Spectral Mornings” worden afgewisseld met meer nieuw solowerk. Dat is de grootste reden om tot kopen over te gaan. Maar ook in de Genesis nummers heeft hij afwisseling gebracht. Zo komen geweldige nummers als Can-Utility And The Coastliners, After The Ordeal en The Lamb Lies On Broadway voorbij en die waren op de voorgaande live registraties niet te horen.
Net als op de andere liveregistraties is een belangrijk aspect de torenhoge kwaliteit van de band. Als je deze muzikanten aan het werk hoort (en ziet) dan smelt alle mogelijke scepsis over het al dan niet uitmelken van je portemonnee als sneeuw voor de zon. Elke keer ben ik weer verbaasd over het spelniveau van deze rasmuzikanten. De band is grotendeels gelijk, al is de plek van bassist Lee Pomeroy overgenomen door Roine Stolt (The Flower Kings). Hij speelt niet alleen basgitaar, maar ook gitaar en de dubbelneck wordt ook regelmatig uit het rek gepakt. Zijn gitaarduel met Hackett tijdens After The Ordeal is een van de vele hoogtepunten.
En van dat soort hoogtepunten zit deze release weer helemaal vol. Het meeslepende Shadow Of The Hierophant wordt fenomenaal ten gehore gebracht en krijgt na afloop volkomen terecht een staande ovatie van het publiek. Spectral Mornings weet me altijd weer te raken, wat een zalige gitaarlijnen kent dit nummer toch. De grote rol van Rob Townsend is ook een groot pluspunt. Hij is zo veelzijdig en enthousiast. Tijdens de instrumentale climax van The Cinema Show speelt hij de toetsenmelodie mee op saxofoon en dat geeft het geheel nog meer swung. Een laatste groot pluspunt van deze liveregistratie is de prachtige productie. Het livegevoel is volledig in tact gebleven. Ik ga er vanuit dat de kwaliteit van de dvd net zo goed is, maar voor deze release moest ik het doen met een Vimeo link.
Als ik zo de balans opmaak wegen de voors eigenlijk wel zwaarder dan de tegens voor deze release. We mogen dankbaar zijn dat Steve Hackett het oude Genesis zo levend houdt en telkens weer deze tijdloze en onovertroffen muziek naar de podiums en onze huiskamers brengt.