Turning Point (demo) (2009)
World Of Sirens (2008)
Emotions Revealed (2006)
Depths Of Illusions (mini cd) (2005)
Strains Of Souls (demo) (2003)
The Bleeding Snowlands (demo) (2001)

Sylver Myst is een band met een meer dan behoorlijke levensduur. Anders kan ik niet concluderen. De band bestaat sinds 2001 maar heeft ondertussen al behoorlijke personeelswisselingen ondergaan. Er zijn verschillende demo’s onder eigen beheer en een volledig album bij het Amerikaanse label Sirenette Musical Industries uitgebracht. Het imiteren van geslaagde Nederlandse gothic acts als After Forever, Epica en Within Temptation lijkt in al die jaren de belangrijkste core business te zijn geweest. Misschien is dit voor de bandleden een belediging, maar na wat demo’s beluisterd te hebben, kan ik niet anders concluderen

Ook bij deze demo kan ik het vaststellen. Ik hoop niet dat de titel van deze cd spreekwoordelijk is gekozen, want dan zal ik de plank waarschijnlijk volledig misslaan. Het is namelijk van alle eerder genoemde bands een beetje, maar toch nog ver weg van het niveau van de Nederlandse grootheden. Het blijft te voorspelbaar en oppervlakkig. Daarnaast kan de nieuwe zangeres Tasmara Kel ook niet concurreren met de frontvrouwen van de eerder genoemde bands, al kent ze prima momenten. Het is even net dat kleine beetje power wat ik mis in haar stem.

Het zijn maar twee tracks op deze demo, dus veel valt er niet te recenseren. Wat mij in het bijzonder aanstaat, zijn de toetsen. Heerlijke toetsenpartijen met orkestrale samples kunnen mij plezieren. Dat kunnen we wel stellen; alle instrumenten worden vakkundig bespeeld maar alleen dat gegeven hoeft dus geen garantie voor een mooie cohesie te zijn.

Als u snel bent kunt u onder het lezen een eigen mening vormen, want beide tracks op deze demo staan momenteel op de MySpace pagina van Sylver Myst. Doe er uw voordeel mee, of niet.